Porada
Aspekty podatkowe i ewidencja towarów przeznaczonych na działania promocyjne
Przedsiębiorcy w celu zdobycia szerszego grona odbiorców stosują działania promocyjne polegające na przekazywaniu kontrahentom prezentów w postaci oferowanych przez siebie towarów bądź ich próbek lub innych prezentów. Na co należy zwrócić uwagę przy organizowaniu akcji promocyjnych, aby nie narazić firmy na nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych?
Organy skarbowe nie kwestionują kosztów organizacji akcji promocyjnych jako kosztów uzyskania przychodu, jeśli te nie mają charakteru reprezentacyjnego. Promocja i reklama oferowanych towarów służy bowiem osiągnięciu przychodów, zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów (art. 15 ust. 1 updop). Należy jednak pamiętać, że z kosztów uzyskania przychodu ustawodawca wykluczył koszty reprezentacji. Jeśli przedsiębiorca przekaże wybranej grupie kontrahentów towary znacznej wartości, może narazić się na wykluczenie kosztów tego rodzaju akcji promocyjnej z kosztów podatkowych ze względu na ich reprezentacyjny charakter.
Prawo do odliczenia VAT naliczonego będzie przysługiwało podatnikowi na zasadach ogólnych. Nieodpłatne przekazanie towarów należących do podatnika jest natomiast traktowane na równi z odpłatną dostawą towarów i - poza omówionymi dalej wyjątkami - należy odprowadzić od niego należny VAT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right