Porada
1. Strategie ustalania cen
Podmioty gospodarcze realizują zysk, sprzedając produkty i usługi po cenie wyższej niż ich koszt wytworzenia. Zysk jest wynikiem interakcji między kosztami, wielkością sprzedaży i ceną. Na przykład ilość sprzedanych towarów wpływa na koszt jednostkowy, a także, jeśli wielkość sprzedaży rośnie, stałe koszty ogólne rozkładają się na większą liczbę jednostek, dlatego całkowity koszt jednostkowy zostaje zmniejszony. Z drugiej strony o zyskach decyduje także cena, po jakiej przedsiębiorstwa sprzedają swoje produkty czy usługi, oraz relacja ceny do ponoszonych kosztów, a także relacja ceny do wielkości popytu na oferowane produkty czy usługi. Popyt z kolei decyduje o wielkości sprzedaży, czyli o wielkości przychodów i zysków przy danej cenie. Zatem decyzje o poziomie cen są niezmiernie ważne dla przedsiębiorstwa, gdyż silnie oddziałują na wielkość sprzedaży, a co za tym idzie - na generowane zyski.
Praktyka gospodarcza wypracowała wiele strategii ustalania przez przedsiębiorstwa cen swoich produktów i usług. Do podstawowych należą strategie oparte na kosztach.
Wśród nich można wyróżnić dwie:
● strategię opartą na całkowitych kosztach powiększonych o zysk,
● strategię opartą na kosztach krańcowych (zmiennych) powiększonych o zysk.
Strategia oparta na kosztach całkowitych powiększonych o zysk
Strategia ustalania ceny metodą kosztów całkowitych powiększonych o zysk wiąże się z dodaniem określonej marży do całkowitych kosztów wytworzenia produktu lub usługi. Ze względu jednak na istnienie kosztów stałych pełen jednostkowy koszt produktu jest uzależniony od liczby wytworzonych jednostek, która z kolei będzie zależeć od wielkości sprzedaży.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right