Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-11-15

1. Polityka bilansowa, czyli narzędzie kształtowania informacji finansowej

Niniejszy artykuł jest drugim z serii artykułów poświęconych polityce bilansowej, czyli kształtowaniu (wysokości bądź sposobu prezentacji) poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych za pomocą dozwolonych przez prawo bilansowe rozwiązań w celu wywarcia określonego wpływu na decyzje podejmowane przez odbiorców tych sprawozdań.

Trudno przecenić znaczenie wyniku finansowego w analizie finansowej. Wynik finansowy jest traktowany jako jeden z podstawowych mierników wartości rynkowej przedsiębiorstwa. Na jego podstawie dokonuje się analizy historycznej wartości, zyskowności i rentowności przedsiębiorstwa, determinuje on również przyszłość, stanowiąc punkt wyjścia do tworzonych przez jednostkę prognoz i budżetów. Osiągnięty przez jednostkę wynik finansowy jest też ważnym źródłem informacji o jednostce dla różnych grup użytkowników jej sprawozdań finansowych. Dla udziałowców/akcjonariuszy zysk jest podstawą do wypłaty dywidendy, a dla potencjalnych inwestorów - miernikiem zdolności przedsiębiorstwa do generowania przyszłych zysków. Osiągnięty zysk stanowi również pośrednio przedmiot zainteresowania władz skarbowych, będąc punktem wyjścia do dokonywania kalkulacji podatkowych (podatku dochodowego)1. Oddziaływanie instrumentów polityki finansowej na wynik finansowy dokonuje się na poziomie pozycji uczestniczących w jego tworzeniu. Poszczególnymi składowymi wyniku finansowego szczególnie podatnymi na kształtowanie za pośrednictwem polityki bilansowej, które zostaną omówione w niniejszym artykule, są:

§ przychody ze sprzedaży,

§ koszt wytworzenia sprzedanych produktów i towarów,

§ amortyzacja.

Przychody ze sprzedaży

Możliwość wpływania na wielkość przychodów ze sprzedaży za pomocą instrumentów polityki bilansowej wiąże się przede wszystkim ze sterowaniem momentem uznania przychodu za osiągnięty. Ani ustawa o rachunkowości, ani Krajowe Standardy Rachunkowości nie dają precyzyjnych wskazówek co do momentu, w którym należy uznać przychód za osiągnięty - dlatego w tym zakresie należy odwołać się do uregulowań wynikających z Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. MSR 18 mówi, że:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00