Artykuł
1. Activity Based Costing jako metoda alokacji kosztów produktu - część 2
W poprzednim numerze BR omówione zostały trzy pierwsze kroki z zakresu wdrażania rachunku kosztów działań (ABC). Są to: (1) identyfikacja potencjalnych aktywności oraz dostępnych zasobów, (2) przyporządkowanie kosztów bezpośrednio do odpowiednich działań oraz nośników kosztów (w miarę możliwości), (3) przyporządkowanie kosztów do zasobów dostępnych dla odpowiednich działań. W poniższym materiale scharakteryzowane zostaną pozostałe kroki: (4) kalkulacja wskaźników działań, (5) przyporządkowanie kosztów do obiektów kosztów za pomocą wskaźników i miar aktywności, (6) przygotowanie raportów zarządczych.
Główna różnica między tradycyjnymi rachunkami kosztów a metodą ABC polega na różnym podejściu do pośrednich kosztów stałych. Zgodnie z założeniami metody ABC tego typu koszty produkcji powinny zostać zaliczone do kosztów okresu, gdyż ich poziom nie jest uzależniony od ilości i rodzaju wytwarzanych produktów. Metoda ABC pozwala zaliczyć dane koszty do kosztu produktu tylko wtedy, gdy zmienia się ich poziom z powodu np. zmian technologicznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right