Artykuł
1. Czy komitety audytu wpłyną pozytywnie na kondycję firm i urzędów państwowych
25 marca 2010 r. w hotelu Marriott w Warszawie odbyła się VII Konferencja Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, współorganizowana przez firmę PricewaterhouseCoopers. Tematem tegorocznego spotkania była rola audytu wewnętrznego we wspieraniu rad nadzorczych i komitetów audytu. Zagadnienie to jest dziś aktualne bardziej niż kiedykolwiek przedtem ze względu na nowe przepisy. Ciekawostką jest fakt, że komitety audytu zostały prawie równocześnie wprowadzone w sektorze prywatnym i publicznym. Jaka jest w tym wszystkim rola audytu wewnętrznego?
Ostatnia dekada przyniosła w wielu krajach nowe regulacje w zakresie ładu korporacyjnego, odpowiedzialności za przygotowanie sprawozdań finansowych, roli i obowiązków kierownictwa, rad nadzorczych oraz biegłych rewidentów. Polską odpowiedzią w sektorze prywatnym - obok obowiązujących wcześniej przepisów i dobrych praktyk spółek notowanych na GPW - są zmiany w ustawie o rachunkowości oraz ustawa z 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (dalej: ustawa o nadzorze publicznym). Do najważniejszych zapisów wspomnianych przepisów należy rozszerzenie na rady nadzorcze obowiązku zapewnienia zgodności sprawozdania finansowego z wymogami ustawy o rachunkowości, a także obowiązek posiadania komitetów audytu w ramach rad nadzorczych jednostek zainteresowania publicznego (m.in. spółek giełdowych, banków, ubezpieczycieli). Do zadań komitetu audytu należy w szczególności monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej, skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem, a także monitorowanie czynności rewizji finansowej oraz niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej.