2. Przystosowanie planu kont do ewidencji dotacji unijnych
Jak powinna być prowadzona księgowość przy realizacji projektu unijnego? Czy plan kont powinien być bardzo rozbudowany (szczegółowy)?
problem
rada
Ani przepisy unijne, ani przepisy krajowe nie wskazują, w jakiej formie i z jaką szczegółowością ma być prowadzona wyodrębniona ewidencja związana z realizacją projektu finansowanego dotacją unijną. Ewidencja ta ma być gwarancją rzetelnego i terminowego rozliczenia dotacji. Ma też zapewnić ścieżkę audytu zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Dlatego każdy podmiot gospodarczy powinien we własnym zakresie ustalić sposób i szczegółowość tej ewidencji.
uzasadnienie
Jednym z podstawowych wymogów stawianych przez Unię Europejską podmiotom korzystającym ze środków unijnych jest obowiązek księgowego wyodrębnienia zdarzeń gospodarczych związanych z otrzymaniem dotacji oraz z wydatkowaniem pochodzących z niej środków.
Zgodnie z art. 60 rozporządzenia 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, instytucja zarządzająca odpowiada za zarządzanie programami operacyjnymi i ich realizację zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, w tym m.in. (...) za zapewnienie utrzymywania przez beneficjentów i inne podmioty uczestniczące w realizacji operacji odrębnego systemu księgowego albo odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z dotacją, bez uszczerbku dla krajowych zasad księgowych.
Należy zwrócić uwagę, że obowiązek wyodrębnienia księgowego dotyczy wszystkich transakcji, a więc nie tylko kosztów, ale również przychodów, operacji bankowych i kasowych, ewidencji środków trwałych itp. Zapisy rozporządzenia są w tym zakresie bardzo ogólne. Ponieważ jednak odwołują się one do zasad księgowych obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich, sposoby wyodrębnienia należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście ustawy o rachunkowości oraz wytycznych instytucji zarządzających.