Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-28

1. Jak stosować analizy CVP i progu rentowności

Celem modelu CVP jest wyznaczenie tzw. progu rentowności (ang.breakeven point- BEP), czyli takiego rozmiaru produkcji, przy którym przedsiębiorstwo nie osiąga zysków ani nie odnotowuje strat. Z punktu widzenia kierownictwa jednostki jest to niezwykle istotna informacja, szczególnie w przypadku nagłych zmian na rynku, np. załamania koniunktury na produkowane dobra.

Znając próg rentowności, przedsiębiorstwo może łatwo ustalić, w jakim stopniu możliwe jest zmniejszenie sprzedaży i utrata udziałów w rynku, niepowodujące jeszcze ujemnego wyniku operacyjnego.

Badanie progu rentowności jest szczególnie przydatne w przypadku, gdy przedsiębiorstwo zajmuje się wytwarzaniem tylko jednego typu produktu lub świadczeniem jednorodnych usług. Łatwo wtedy cały model przedstawić graficznie. Próg rentowności znajduje się w punkcie przecięcia dwóch prostych wyrażających całkowite koszty i osiągane przychody ze sprzedaży, stąd inna nazwa progu - punkt zrównania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00