Artykuł
1. Jak stosować analizy CVP i progu rentowności
Celem modelu CVP jest wyznaczenie tzw. progu rentowności (ang.breakeven point- BEP), czyli takiego rozmiaru produkcji, przy którym przedsiębiorstwo nie osiąga zysków ani nie odnotowuje strat. Z punktu widzenia kierownictwa jednostki jest to niezwykle istotna informacja, szczególnie w przypadku nagłych zmian na rynku, np. załamania koniunktury na produkowane dobra.
Znając próg rentowności, przedsiębiorstwo może łatwo ustalić, w jakim stopniu możliwe jest zmniejszenie sprzedaży i utrata udziałów w rynku, niepowodujące jeszcze ujemnego wyniku operacyjnego.
Badanie progu rentowności jest szczególnie przydatne w przypadku, gdy przedsiębiorstwo zajmuje się wytwarzaniem tylko jednego typu produktu lub świadczeniem jednorodnych usług. Łatwo wtedy cały model przedstawić graficznie. Próg rentowności znajduje się w punkcie przecięcia dwóch prostych wyrażających całkowite koszty i osiągane przychody ze sprzedaży, stąd inna nazwa progu - punkt zrównania.