1. Jak kształtować systemy informacji i komunikacji w firmie
Kształtując systemy informacji w jednostce, należy przede wszystkim zdobywać wewnętrzne i zewnętrzne informacje, które będą dostarczane osobom powiązanym z ogólną strategią firmy. W zakresie komunikacji badaniu podlega efektywność, z jaką są komunikowane obowiązki pracowników.
Systemy komunikacji i informacji mogą być zarówno formalne, jak i nieformalne. W procesie ich tworzenia proponowane są różne podejścia.
Schemat. Rodzaje podejść wykorzystywanych w procesie tworzenia systemu informacji i komunikacji
Zgodnie z powszechną tendencją w rozwoju nauk o zarządzaniu informacją bardziej właściwe do projektowania systemów informacji i komunikacji we współczesnej organizacji wydaje się podejście procesowe.
W podejściu procesowym wyodrębniane są kluczowe procesy biznesowe w przekroju całej działalności. Następnie pod tym kątem projektowane są inne systemy w sposób, który ma na celu zapewnić efektywność i maksymalizację wydajności operacji przedsiębiorstwa.