Artykuł
1. Kosztowe metody ustalania cen - Cost Based Pricing
Przy ustalaniu cen przedsiębiorstwo musi uwzględniać wiele czynników. Do najistotniejszych należą: popyt na rynku, cena konkurencji oraz poziom kosztów własnych. Najłatwiejszymi i najmniej kosztochłonnymi metodami ustalania cen są metody kosztowe. Mimo że nie uwzględniają one bezpośrednio czynników zewnętrznych (popyt i ceny konkurencyjne), umożliwiają ustalenie ceny minimalnej, która zapewnia pokrycie kosztów całkowitych.
Racjonalnie funkcjonujące przedsiębiorstwo w celu ustalenia odpowiedniego poziomu cen musi brać pod uwagę czynniki zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Czynnikami wewnętrznymi są przede wszystkim koszty. Mają bardzo istotne znaczenie, ponieważ to właśnie one decydują o tym, czy dana działalność jest opłacalna i w jakim stopniu. W najlepszym przypadku przedsiębiorstwo może tak ustalić cenę, żeby przychody ze sprzedaży pokryły całkowite koszty oraz zapewniły stałą marżę. Aby ustalić taką cenę, trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie koszty. Przedsiębiorstwo w długim okresie powinno zapewnić środki na pokrycie wszystkich kosztów operacyjnych, tj. kosztów całkowitych. Z punktu widzenia kontynuacji działalności istnieje taka zasada, że przedsiębiorstwo nie może funkcjonować, jeżeli przychody ze sprzedaży nie pokrywają co najmniej kosztów stałych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right