Artykuł
1. Na czym polega kontrola wewnętrzna w firmie
Prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej i stworzenie pracownikom właściwych warunków do rozumienia i wypełniania zadań kontrolnych należy do obowiązków kierownictwa jednostki. Sprawnie działający system skutkuje tym, że pracownicy sami monitorują efektywność mechanizmów kontroli wewnętrznej i korygują zidentyfikowane wady. O tym, jak stworzyć taki system oraz jak przeprowadzać kontrolę wewnętrzną w przedsiębiorstwie, przeczytają Państwo w poniższym materiale.
Najbardziej obszernym opracowaniem na temat teorii kontroli wewnętrznej jest raport „Kontrola Wewnętrzna - Zintegrowana Koncepcja Ramowa” COSO (Internal Control - Integrated Framework, Comittee of Sponsoring Organizations of the Treadeway Commision).
Koncepcja COSO z 1994 r. stała się głównym światowym standardem kontroli wewnętrznej, przetłumaczonym na kilkanaście języków, m.in. na język polski. Od kilku lat korzystają z niej polskie banki, korporacje i coraz częściej także mniejsze podmioty sektora prywatnego. Obecnie jest formalnie zalecana przez Ministerstwo Finansów do stosowania przy tworzeniu systemów kontroli wewnętrznej i systemów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych. Stała się podstawą do opracowania w 2006 r. nowych Standardów Kontroli Finansowej, a w 2007 r. - Wytycznych do samooceny systemu kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych.