1. Jak utworzyć dział audytu wewnętrznego w firmie - część 1
W zależności od potrzeb i specyfiki firmy dział audytu wewnętrznego może być stanowiskiem jednoosobowym lub funkcjonować jako wielostanowiskowa jednostka organizacyjna. Może być wówczas określana nazwą: zespół, dział, wydział, departament audytu wewnętrznego - w zależności od nazewnictwa funkcjonującego w danej organizacji. Rozpoczynamy cykl artykułów, które pomogą, krok po kroku, stworzyć w firmie sprawny dział audytu wewnętrznego.
Tworząc krok po kroku jednostkę audytu wewnętrznego (np. dział audytu wewnętrznego - dalej DAW), należy określić:
l pozycję (status) DAW
l miejsce DAW w strukturze organizacyjnej firmy
l misję, cele i zadania DAW
l strukturę organizacyjną DAW
l relacje DAW z innymi jednostkami (komórkami) organizacyjnymi w firmie i audytorami zewnętrznymi
l treść regulaminu organizacyjnego DAW
l zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników DAW oraz opisy stanowisk pracy
Krok 1. Pozycja DAW w firmie
Zarząd i rada nadzorcza firmy (zwane dalej kierownictwem) powołują w pełni niezależny dział audytu wewnętrznego, którego najważniejszym zadaniem jest wsparcie kierownictwa w skutecznym zarządzaniu firmą. Zadaniem DAW jest badanie, obiektywna i niezależna ocena wszelkich działań firmy i dostarczanie kierownictwu niezależnych i obiektywnych informacji - w postaci analiz, ocen i rekomendacji - o badanych obszarach działalności.
Cel audytu to ocena zarządzania ryzykiem w firmie oraz ocena efektywności i adekwatności systemu kontroli w poszczególnych obszarach zarządzania. Audytorzy powinni być zainteresowani tym, aby ich ustalenia przyczyniły się do poprawy funkcjonowania audytowanego obszaru i działalności firmy jako całości. Audytor wewnętrzny może tu również występować w roli doradcy w procesach wdrażania zmian lub nowych, dużych projektów.
Audyt wewnętrzny powinien być także włączony w doradztwo na rzecz nadzoru właścicielskiego. Wówczas staje się jednym z narzędzi ochrony interesów akcjonariuszy. Rada nadzorcza, pełniąc funkcję nadzoru właścicielskiego, oprócz badań, które przeprowadza we własnym zakresie, może opierać się także na raportach zarządu na temat najpoważniejszych ryzyk i adekwatności kontroli wewnętrznych, a także na informacjach z innych źródeł, np. właśnie na raportach audytu wewnętrznego i zewnętrznego z oceny ryzyka i systemu kontroli wewnętrznej.