1. Jak określać poziom ryzyka utraty zysków przy spadku sprzedaży
Każdy przedsiębiorca obawia się spadku przychodów ze sprzedaży. Wiadomo, że prowadzi to do spadku zysków. Jednak taki sam spadek sprzedaży (np. o 5%) dla jednej firmy może oznaczać tylko nieznaczny spadek zysku operacyjnego, np. o 15%, a dla innej - duży spadek, np. o 50%. Przy takiej wrażliwości zysków na spadek sprzedaży ta druga firma może odnotować straty finansowe na działalności.
Zysk jest miarą efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Jego wielkość zależy od wielu czynników pochodzących z różnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Mogą one powodować wzrost zysku, a także jego spadek. Jednym z najważniejszych czynników kształtujących sytuację finansową przedsiębiorstwa oraz jego wynik finansowy jest wielkość sprzedaży. Wzrost sprzedaży powoduje zwiększenie przychodów ze sprzedaży, a także powiększenie ostatecznego zysku netto. Spadek sprzedaży jest zagrożeniem dla przedsiębiorstwa, szczególnie gdy charakteryzuje się większym nasileniem lub występuje w dłuższym okresie.