Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-07-15

1. Jak przedsiębiorstwa powinny oceniać zdolność kredytową

Przedsiębiorstwa sprzedające towary lub usługi z odroczonym terminem płatności powinny posiadać opracowany system oceny zdolności kredytowej. Umożliwi im to zabezpieczenie się przed utratą wpływów ze sprzedaży już na etapie podpisywania umowy (zawierania transakcji) oraz wyeliminuje odbiorców nieuczciwych lub mogących mieć problemy z terminową spłatą swoich zobowiązań.

Ocena zdolności kredytowej powinna być dokonywana każdorazowo przed podjęciem decyzji o współpracy z odbiorcą. Celem takiej oceny jest określenie, czy transakcja z danym kontrahentem będzie bezpieczna. W wyniku oceny powinien zostać zdefiniowany limit kredytowy i termin płatności przyznany potencjalnemu klientowi.

Przedsiębiorstwa nie powinny ograniczać się tylko do oceny wstępnej. Zdolność kredytowa nie jest stała w czasie, w związku z tym warto ją ciągle monitorować i na nowo dokonywać jej pomiaru.

Badanie zdolności kredytowej powinno się przeprowadzać minimum raz w roku. Jednak jeszcze lepszym rozwiązaniem jest ocena dokonywana w okresach sześciomiesięcznych (dla przedsiębiorstw sporządzających sprawozdania finansowe co pół roku). Efektem takiej oceny powinna być nowa wartość lub utrzymanie przyznanego wstępnie kredytu kupieckiego i terminu płatności. Jeśli jedna z nich ulega zmianie, wówczas wskazane jest poinformowanie o tym klienta w formie pisemnej. W przeciwnym razie odbiorca może powoływać się na ustalenia wynikające z umowy handlowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00