Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-02-15

2. Do czego służy wskaźnik zyskowności brutto na sprzedaży

Obliczenie wskaźnika zyskowności brutto na sprzedaży pozwala ocenić efektywność działania firmy. Umożliwia także określenie atrakcyjności finansowej poszczególnych wyrobów, efektywności finansowej realizowanych procesów produkcyjnych oraz zmiany efektywności produktowej na tle całej działalności przedsiębiorstwa. Ponadto wyznaczając go, można określić minimalną rentowność konieczną do późniejszego pokrycia kosztów działania firmy.

Wskaźnik zyskowności brutto na sprzedaży jest jednym z kilku wskaźników rentowności. Jest to relacja zysku brutto na sprzedaży do przychodów ze sprzedaży. W tym wskaźniku ujmuje się najwęższy zakres kosztów ponoszonych w przedsiębiorstwie. Są tutaj uwzględnione koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem sprzedanych produktów, jak też koszty pośrednie produkcji, w takiej części, w jakiej odpowiadają one rozmiarom osiągniętej produkcji. Zysk brutto na sprzedaży, jako różnica między przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami ich wytworzenia, wyraża sobą efektywność zrealizowanej sprzedaży produktów. Wskaźnik zyskowności brutto na sprzedaży określa skalę tej efektywności, która może być przedmiotem różnych porównań i oceny na poziomie produktu. Trzeba jednak podkreślić istotne znaczenie poziomu tej efektywności. Sprzedaż produktów jest podstawowym źródłem nadwyżki finansowej w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Jej wielkość powinna pokryć wszystkie pozostałe koszty i obciążenia finansowe, a także przesądza o wielkości ostatecznych zysków netto do podziału.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00