Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-06-01

Jak wybrać strategię zarządzania kapitałem obrotowym

Polityka zarządzania kapitałem obrotowym w firmie wynika z przyjętej przez nią strategii działania. Jest również efektem decyzji podjętych przez kierownictwo dotyczących oferowanego rodzaju produktu lub usługi, a także sposobu finansowania. Decyzje te mają bezpośredni wpływ na długoterminową dochodowość firmy.

Istniejące strategie zarządzania kapitałem obrotowym można zdefiniować ze względu na charakterystykę ich ryzyka oraz przychodów i wyróżnić dwie generalne klasyfikacje - strategie konserwatywne i agresywne. Każda z nich może być stosowana oddzielnie dla zarządzania płynnymi aktywami i pasywami.
Strategie konserwatywne są nastawione na osiągnięcie nadwyżki płynności nad istniejącymi potrzebami. Minimalizują ryzyko braku możliwości sfinansowania wzrostu aktywów lub pokrycia zobowiązań. Nadwyżka płynności powoduje, iż firma posiada aktywa, które nie przynoszą dużego zwrotu kapitału.
Strategie agresywne są ukierunkowane na minimalizację nadwyżki kapitału obrotowego, przy założeniu spełnienia wszelkich wymagań o charakterze krótkoterminowym. Tego typu strategie akceptują większe ryzyko braku płynności w zamian za osiągnięcie większej stopy zwrotu.
Jednak strategie zarządzania kapitałem obrotowym nie zostały stworzone po to, aby w pierwszej kolejności zwiększyć zysk na akcję. Ich celem jest zapewnienie odpowiedniej płynności, która pozwoli osiągnąć założone cele w kategorii dochodu.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00