Data publikacji: 01.04.2006
Jak kontrolować koszty związane z odroczeniem płatności
Nowe podejście w zakresie zarządzania należnościami wskazuje na konieczność pomiaru kosztów związanych z ich obsługą oraz monitoringu ryzyka. Należności muszą być traktowane jako przepływ, którym należy dynamicznie zarządzać w celu minimalizacji kosztów i strat wynikających z udzielania odroczonych terminów płatności.
Należności są efektem wykonanej sprzedaży. Powstają, gdy mamy do czynienia z odroczeniem terminu płatności.
Finansowa kontrola należności dotyczy głównie sprzedaży z odroczonym terminem płatności. Należność nie powinna być traktowana tylko jako kwota widniejąca na fakturze (ujęcie statyczne, memoriałowe), ale również jako przepływ gotówki (ujęcie dynamiczne). Im dłuższy okres oczekiwania na ten przepływ, tym wyższe koszty musi ponieść przedsiębiorstwo.
Finansowa kontrola wierzytelności dotyczy dwóch obszarów: ryzyka i kosztu. Obie wielkości powinny być poddawane kontroli zarówno pod względem zmian w czasie, jak i wykonania w stosunku do budżetu. Kontrola kosztów powinna dotyczyć kosztów finansowania związanych z udzielanymi odbiorcom terminami płatności.