Data publikacji: 01.04.2006
Jak ewidencjonować sprzedaż komisową
Transakcje kupna i sprzedaży mogą się odbywać nie tylko w klasycznej „bezpośredniej” formie między kupującym i sprzedającym. Komis, tj. kupno-sprzedaż przez pośrednika, stanowi wygodną formę obrotów gospodarczych. Poniżej opisujemy zasady ewidencji sprzedaży komisowej oraz problematykę podatku dochodowego i VAT związaną z komisem.
Komis jest formą pośrednictwa gospodarczego. Komisant musi prowadzić zawodowo przedsiębiorstwo komisu. W zależności od tego, czy komisant dokonuje zakupu czy sprzedaży na zlecenie komitenta możemy mieć do czynienia z komisem zakupu lub komisem sprzedaży. Przy obu formach komisu komisant ma obowiązek - jako przedsiębiorca - dokonać wszelkich czynności w sposób jak najkorzystniejszy dla komitenta. Charakterystyczne dla umowy komisu jest występowanie komisanta w imieniu własnym, jako strony, wobec osoby trzeciej - nabywcy lub zbywcy. Na nim i tylko na nim ciążą obowiązki kupującego lub sprzedającego wobec osoby trzeciej. Osoba trzecia nie wchodzi więc w jakikolwiek stosunek prawny z komitentem.
Na czym polega komis
W świetle przepisów Kodeksu cywilnego komis to umowa, w której przyjmujący zlecenie, czyli komisant, zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych w imieniu własnym, lecz na rachunek dającego zlecenie (komitenta). Z kolei dający zlecenie, czyli komitent, zobowiązuje się do zapłaty komisantowi prowizyjnego wynagrodzenia pieniężnego.