comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-01-01
Jak zarządzać należnościami, aby nie utracić płynności
Należności są rezultatem odroczenia zapłaty za produkty bądź towary dostarczone odbiorcy. Generują one zapotrzebowanie na tzw. kapitał obrotowy. Ich minimalizowanie jest zatem uzasadnione troską o jego efektywne wykorzystanie. Im większy poziom wierzytelności, tym wyższy poziom kosztów utraconych możliwości i jednocześnie mniejsza stopa zwrotu z kapitału. Jednak zarządzanie należnościami, przejawiające się w polityce kredytowej wobec odbiorców, ma nie tylko charakter finansowy, ale i marketingowy. Zmiany okresu kredytowania oddziałują na bieżącą i przyszłą wielkość sprzedaży. Dostarczenie produktów bądź towarów na warunkach kredytowych stanowi dla niektórych klientów warunek zakupu.
Zarządzanie płynnością finansową stanowi jedną z najważniejszych kwestii bieżącego kierowania firmą o szerokich strategicznych konsekwencjach dla efektywnego działania przedsiębiorstwa w długim okresie. Płynność finansowa jest najczulszym barometrem sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Prawidłowe funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa wymagają bowiem zachowania odpowiednich relacji w obrębie aktywów i pasywów, a także między aktywami i pasywami. Właściwe przestrzeganie tych relacji sprzyja utrzymaniu równowagi ekonomiczno-finansowej. Natomiast najmniejsze zakłócenie płynności finansowej jest dostrzegane przez otoczenie i wywołuje negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstwa.
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right