Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-01-01

Jak zarządzać należnościami, aby nie utracić płynności

Należności są rezultatem odroczenia zapłaty za produkty bądź towary dostarczone odbiorcy. Generują one zapotrzebowanie na tzw. kapitał obrotowy. Ich minimalizowanie jest zatem uzasadnione troską o jego efektywne wykorzystanie. Im większy poziom wierzytelności, tym wyższy poziom kosztów utraconych możliwości i jednocześnie mniejsza stopa zwrotu z kapitału. Jednak zarządzanie należnościami, przejawiające się w polityce kredytowej wobec odbiorców, ma nie tylko charakter finansowy, ale i marketingowy. Zmiany okresu kredytowania oddziałują na bieżącą i przyszłą wielkość sprzedaży. Dostarczenie produktów bądź towarów na warunkach kredytowych stanowi dla niektórych klientów warunek zakupu.

Zarządzanie płynnością finansową stanowi jedną z najważniejszych kwestii bieżącego kierowania firmą o szerokich strategicznych konsekwencjach dla efektywnego działania przedsiębiorstwa w długim okresie. Płynność finansowa jest najczulszym barometrem sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Prawidłowe funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa wymagają bowiem zachowania odpowiednich relacji w obrębie aktywów i pasywów, a także między aktywami i pasywami. Właściwe przestrzeganie tych relacji sprzyja utrzymaniu równowagi ekonomiczno-finansowej. Natomiast najmniejsze zakłócenie płynności finansowej jest dostrzegane przez otoczenie i wywołuje negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstwa.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00