Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-26

Wypłata przez ZUS tzw. renty obozowej osobom zamieszkałym w innym niż Polska państwie członkowskim UE

22 maja 2008 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał ważny wyrok dotyczący Polski w sprawie Halina Nerkowska, sygn. C-499/06, dotyczącej wypłaty przez ZUS tzw. renty obozowej osobom zamieszkałym w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Niniejsza publikacja stanowi omówienie tej sprawy i ma na celu przybliżenie argumentacji prawnej wykorzystanej w tym postępowaniu.

Postępowanie prejudycjalne, sygn. C-499/06 Nerkowska, wszczęte zostało przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości w wyniku pytania prejudycjalnego zgłoszonego przez Sąd Okręgowy w Koszalinie w sprawie dotyczącej odwołania od decyzji oddziału ZUS w Koszalinie, odmawiającej wypłaty renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z pobytem w miejscach odosobnienia na terytorium byłego ZSRR ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy w Niemczech.

Charakter świadczenia będącego przedmiotem sporu przed sądem krajowym w świetle prawa wspólnotowego

Prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z pobytem w miejscach odosobnienia przysługuje na podstawie ustawy o kombatantach oraz ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin. Jest to świadczenie o charakterze rekompensaty za krzywdę dziejową w odniesieniu do określonego kręgu osób podlegających represjom obozowym.

Powyższe świadczenie nie jest związane z podleganiem ubezpieczeniom społecznym, ani z zatrudnieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest to świadczenie finansowane z budżetu państwa i nie ma charakteru ubezpieczeniowego.

Z uwag na piśmie przedstawionych przez strony w pisemnej fazie postępowania prejudycjalnego wynika, że strony zgadzają się co do tego, że świadczenie będące przedmiotem postępowania krajowego nie jest objęte koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego w związku z postanowieniami art. 4 ust. 4 rozporządzenia 1408/71, wyłączającymi stosowanie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w odniesieniu do systemów świadczeń dla ofiar wojny. Brak możliwości zastosowania ww. rozporządzenia oznacza brak możliwości powołania się na określoną w tym rozporządzeniu zasadę zniesienia klauzul terytorialności oraz eksportu świadczeń w obrębie Unii Europejskiej (art. 10 tego rozporządzenia). Renta będąca przedmiotem sporu jest niezależna od stosunku pracy i podlegania ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Cechuje je brak jakiegokolwiek związku ze składką i pracą zarobkową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00