Jak sprawdzić kontrahenta, aby nie stracić prawa do odliczenia VAT
Metodyka należytej staranności ogłoszona przez MF to najważniejsze okoliczności, które będą brane pod uwagę przez urzędników skarbowych w ocenie działalności przedsiębiorców przy rozliczeniach VAT. Ma zastosowanie do nabywców towarów w obrocie krajowym, którzy nie dopuścili się oszustwa w rozliczeniu VAT oraz nie wiedzieli, że transakcja, w wyniku której nabyli towar, służy wyłudzeniu VAT. Zdaniem MF podjęcie przez podatnika działań wskazanych w Metodyce istotnie zwiększa prawdopodobieństwo dochowania przez niego należytej staranności i otrzymania zwrotu VAT.
MF wskazało przykładowe działania, których podjęcie pomoże zweryfikować okoliczności związane z transakcją i dochować należytej staranności przy podejmowaniu decyzji o jej zawarciu z kontrahentem (przedsiębiorcą - sprzedawcą, dostawcą towaru). Rodzaj działań jest uzależniony od tego, czy rozpoczynamy współpracę, czy ją kontynuujemy.
1. Rozpoczęcie współpracy z kontrahentem
Do rozpoczęcia współpracy dochodzi oczywiście w chwili zawarcia umowy z podmiotem, z którym wcześniej podatnik nie zawierał transakcji handlowych dotyczących towarów. Są to też sytuacje, gdy podatnik zawiera umowę z podmiotem, z którym wprawdzie już współpracował, ale nowe transakcje będą dotyczyć towarów nieobjętych dotychczas branżą lub profilem działalności kontrahenta i których podatnik dotychczas nie kupował od niego.
Oceniając kontrahenta, należy rozważyć zarówno kryteria formalne, jak i transakcyjne.
1.1. Kryteria formalne
W przypadku każdego nowego kontrahenta należy potwierdzić:
● w Krajowym Rejestrze Sądowym (https://ems.ms.gov.pl/) lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/), że kontrahent jest zarejestrowany - o ile rejestracja w KRS lub CEIDG jest wymagana w przypadku kontrahenta,