Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2017-01-29

Czy po zmianie formy działalności gospodarczej należy zwrócić ulgę na zakup kasy rejestrującej

Podatnikom rozpoczynającym ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących przysługuje prawo do ulgi na zakup kasy w wysokości 90% kwoty netto, nie więcej jednak niż 700 zł. W określonych przypadkach podatnik może utracić prawo do tej ulgi. W konsekwencji będzie obowiązany do zwrotu odliczonej kwoty. Jedną z przesłanek utraty ulgi jest zaprzestanie używania kasy rejestrującej w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania. Problem powstaje, gdy podatnik nie likwiduje działalności gospodarczej, lecz zmienia jej formę. Jeśli następuje sukcesja podatkowa, obowiązku zwrotu nie będzie, gdy kasa będzie nadal używana. Nowa spółka nie skorzysta już jednak z ulgi na zakup kasy.

Kwota odliczenia dla każdej z kas wynosi 90% ceny jej zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT). Odliczenie przysługuje również podatnikom wykonującym wyłącznie czynności zwolnione z VAT.

Ustawodawca przewidział też przypadki, gdy podatnicy korzystający z prawa do odliczenia od podatku lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot. Odpowiednie regulacje w tym zakresie zawarto w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych.

1. Przypadki, gdy należy zwrócić ulgę na zakup kasy

Zwrot będzie konieczny, jeżeli w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej podatnik (art. 111 ust. 6 ustawy o VAT):

● zaprzestanie jej używania lub

● w wymaganym terminie nie zgłosi kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis; obowiązkowego przeglądu technicznego kasy, z wyjątkiem kas o zastosowaniu specjalnym, dokonuje się nie rzadziej niż co dwa lata (§ 33 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00