Kiedy warto zdecydować się na korektę - centralizacja w jednostkach samorządu
Korygować czy nie korygować - przed takim dylematem stoją osoby kierujące jednostkami samorządu terytorialnego. 1 października 2016 r. weszła w życie spec ustawa, która reguluje zasady centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu. Nowe regulacje nie zachęcają do dokonywania korekt historycznych. Nim zostanie podjęta decyzja w tym zakresie (zwłaszcza na tak), należy dobrze zastanowić się nad tym, czy warto. Niniejsza publikacja ma ułatwić podjęcie decyzji w tym zakresie.
1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1454), zwana dalej specustawą. Reguluje ona zasady centralizacji w jednostkach samorządu terytorialnego. Centralizację należy przeprowadzić najpóźniej na dzień 1 stycznia 2017 r. Nowa ustawa daje podatnikom gwarancję, że dotychczasowe odrębne rozliczenie nie będzie kwestionowane.
Część gminnych jednostek korzystała ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wartość rocznej sprzedaży, wierząc w swoją samodzielności w VAT, czego nie podważały organy podatkowe. Ustawodawca potwierdza, że aż do momentu scalenia zachowują one prawo w tym zakresie. Jest to bardzo istotne, gdyż oznacza, że organy podatkowe nie mają prawa do kwestionowania tego uprawnienia i nie mogą "poszukiwać" zaległego VAT należnego. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy jednostka dokona korekt historycznych, a wspólny obrót przekroczy limit dla zwolnienia podmiotowego.