Porada
Nieterminowo wystawione faktury u sprzedawcy i nabywcy
W praktyce zdarza się, że sprzedawcy z różnych przyczyn nie dotrzymują ustawowych terminów przewidzianych dla wystawiania faktur. Nieterminowe wystawienie faktury rodzi po stronie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy obawy w zakresie wystąpienia niekorzystnych skutków podatkowych (powstanie zaległości podatkowej, zapłata odsetek lub grzywny). Wystawca takich faktur oraz nabywca mogą uniknąć konsekwencji nieterminowego wystawienia faktury, jeżeli prawidłowo zastosują się do określonych przepisów.
Każdy podatnik VAT wie, że najważniejszym dokumentem służącym do rozliczania VAT jest prawidłowo wystawiona faktura. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym, który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa (dotyczących m.in. treści faktury czy terminu jej wystawienia).
Prawidłowy termin wystawienia faktury
Z ogólnych zasad określających termin wystawienia faktury wynika, że fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Ten sam termin dotyczy również sytuacji, gdy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi podatnik otrzymał całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek lub ratę. Dłuższy termin na wystawienie faktury przewidziano dla podmiotów dokonujących sprzedaży o charakterze ciągłym, którzy na fakturze określają jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży. Oni faktury wystawiają w terminie siedmiu dni od zakończenia miesiąca, w którym dokonali sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur).
Podkreślić jednak należy, że sprzedawcy towarów i usług określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy o VAT (m.in. dostawcy energii elektrycznej, usług spedycyjnych, telekomunikacyjnych) muszą w odrębny sposób ustalać termin wystawienia faktury. Dla wymienionych transakcji ustawodawca przewidział, że fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego (§ 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Oznacza to, że ostateczny termin wystawienia faktury uzależniony jest od momentu powstania obowiązku podatkowego, a więc np. od upływu terminu płatności, lub dokonania zapłaty. Tym samym faktura za usługi spedycyjne lub prace budowlane powinna być wystawiona w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, a gdy zapłata nie została dokonana, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Faktury nie mogą być jednak wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (z wyjątkiem m.in. dostaw energii, gazu, gdy zawierają informację, jakiego okresu dotyczą).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right