Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2011-03-15

Kiedy można anulować faktury

Czy jeśli pomyłkowo wygenerowane z systemu finansowo-księgowego faktury nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego (nabywcy nie są w posiadaniu oryginałów ani kopii tych faktur), to spółka ma prawo do anulowania takich dokumentów bez potrzeby wystawiania i przesyłania nabywcom faktur korygujących oraz bez potrzeby wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT? Czy tak jest w każdym przypadku, gdy faktury nie zostały wysłane, gdy zostały wysłane, ale nie zostały odebrane, oraz gdy zostały wysłane, odebrane, a następnie odesłane przez kontrahentów, gdyż nie doszło do zrealizowania transakcji?

PROBLEM

RADA

Anulowanie faktur jest możliwe tylko wówczas, gdy nabywca ich nie odebrał. Jeśli nabywca odebrał fakturę, a następnie ją odesłał, to faktura została wprowadzona do obrotu. Nie można jej anulować.

UZASADNIENIE

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdza nabycie określonych towarów lub usług albo otrzymanie zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00