Porada
Kiedy można anulować faktury
Czy jeśli pomyłkowo wygenerowane z systemu finansowo-księgowego faktury nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego (nabywcy nie są w posiadaniu oryginałów ani kopii tych faktur), to spółka ma prawo do anulowania takich dokumentów bez potrzeby wystawiania i przesyłania nabywcom faktur korygujących oraz bez potrzeby wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT? Czy tak jest w każdym przypadku, gdy faktury nie zostały wysłane, gdy zostały wysłane, ale nie zostały odebrane, oraz gdy zostały wysłane, odebrane, a następnie odesłane przez kontrahentów, gdyż nie doszło do zrealizowania transakcji?
PROBLEM
RADA
Anulowanie faktur jest możliwe tylko wówczas, gdy nabywca ich nie odebrał. Jeśli nabywca odebrał fakturę, a następnie ją odesłał, to faktura została wprowadzona do obrotu. Nie można jej anulować.
UZASADNIENIE
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdza nabycie określonych towarów lub usług albo otrzymanie zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right