Porada
W jaki sposób skorygować rozliczenia w razie stwierdzenia fałszowania faktur przez pracownika
Podczas rozliczania jednego z kasjerów wykryliśmy brak biletów na kwotę 360 000 zł. Pracownik nie przyznał się do winy. Sprawę skierowaliśmy do prokuratury. Pracownika obciążyliśmy notą księgową. Wstępnie ustaliliśmy, że kasjer fałszował faktury, w efekcie:
PROBLEM
1) kontrahent posiada oryginał faktury na wyższą sumę niż kopia znajdująca się w naszych księgach,
2) kontrahent posiada oryginał faktury, która w naszych księgach jest anulowana,
3) dwóch kontrahentów posiada faktury z tym samym numerem, w naszych księgach znajduje się kopia faktury na niższą kwotę.
Jak w związku z tym powinniśmy postąpić? Czy należy wystawić faktury korygujące dla kontrahentów, którzy posiadają oryginały faktur na wyższe kwoty niż spółka bądź mają faktury, które spółka w swojej ewidencji ma zaznaczone jako anulowane? Nasza spółka chce wystawić korekty z datą bieżącą i ująć je na bieżąco w deklaracjach VAT. Jak postąpić z fakturami o tym samym numerze u dwóch kontrahentów? Czy wystawić fakturę VAT dla kontrahenta, którego brak w ewidencji księgowej spółki?
Nie mamy też pewności, czy pozostałe faktury zostały wprowadzone do obrotu, gdyż nie wszyscy kontrahenci przedstawili zestawienia sprzedaży za okres 2005-2009 (w celu porównania z danymi w księgach spółki). Czy spółka może przyjąć, że kasjer, fałszując faktury VAT, nie działał w jej imieniu i w konsekwencji nie wystawiać żadnych faktur ani faktur korygujących? Jeśli wystawimy faktury VAT i faktury korygujące, to jak je zaksięgować? Czy różnicę należy przyjąć jako przychód spółki ze sprzedaży biletów?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right