Jak ustalić miejsce świadczenia usług reklamowych
Od 1 grudnia 2008 r. przy określaniu miejsca świadczenia usług klasyfikacje statystyczne nie decydują o zaliczeniu świadczonej lub nabytej usługi do określonego katalogu usług wynikającego z klasyfikacji statystycznych. Klasyfikacje te należy stosować wyłącznie pomocniczo, gdy przepisy ustawy o VAT odwołują się do nich bezpośrednio. Zmiana ta powoduje konieczność posiłkowania się dyrektywą VAT i orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przy ustalaniu miejsca świadczenia usług. W orzecznictwie ETS możemy znaleźć wiele wytycznych, jak ustalać miejsce świadczenia usług. W tym numerze omawiamy zasady ustalania miejsca świadczenia usług reklamy.
Polska ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „reklama”. Według PWN reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję. Reklamą są też środki, np. plakaty, ogłoszenia, służące temu celowi. Bez względu na krąg osób, do których reklama jest adresowana, zawsze ma ona na celu zachęcenie potencjalnych klientów do nabywania oferowanych towarów i usług.