Artykuł
Prezenty dla kontrahentów - rozliczenia podatkowe i rachunkowe
Przekazanie kontrahentowi prezentu jest niewątpliwie działaniem marketingowym i bardzo rozpowszechnioną formą budowania pozytywnych relacji z kontrahentami. Prezenty pomagają w nawiązaniu kontaktów biznesowych, a także w zbudowaniu i utrzymaniu pozytywnych relacji handlowych z kontrahentami. W artykule znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące skutków podatkowych obdarowywania kontrahentów okazjonalnymi prezentami. Odpowiedzi te poprzedza przypomnienie zasad opodatkowania i dokumentowania przekazywania prezentów.
Przekazanie prezentów a podatek dochodowy
1. Prezenty a koszty podatkowe
Wręczenie kontrahentowi prezentu poprawia atmosferę relacji gospodarczych i wzajemne stosunki. Ich przekazanie zmierza do zachowania ciągłości sprzedaży oraz utrzymania tej sprzedaży na odpowiednim poziomie. Tym samym rozdawane podarunki przyczyniają się do uzyskania przychodu, zagwarantowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Istnieją więc podstawy, by uznać ten wydatek za koszt podatkowy (na podstawie art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof), jeżeli nie stanowi on np. wydatku o charakterze reprezentacyjnym.
Warto zauważyć, że fiskus oceniając, czy dane przekazanie prezentów ma charakter reklamowy, przypisywał duże znaczenie temu, czy są one oznaczone logo firmy. W praktyce przekazanie prezentu z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. Tym samym wydatki przedsiębiorców poniesione na zakup drobnych upominków dla kontrahentów oznaczonych logo firmy mogą zostać uznane za koszt podatkowy (wyjątek dotyczy sytuacji, gdy upominek ma reprezentacyjny charakter, o czym piszemy dalej). Także wręczanie kontrahentowi własnych wytworów będzie traktowane jako działanie reklamujące produkt własny. I w tym przypadku nie będzie problemu z uznaniem wydatku za koszt podatkowy.
Kiedy prezenty nie są kosztem podatkowym. Istnieją jednak sytuacje, w których wydatek na prezent nie stanowi kosztów podatkowych, pomimo że przyczynia się albo może się przyczynić do uzyskania przychodów. Najczęściej przedsiębiorcy mają problem z rozróżnieniem, kiedy wydatek na prezent ma charakter reprezentacyjny i nie może być kosztem podatkowym (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). W przypadku reprezentacji - nawet jeśli dany wydatek ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie zaliczymy go do kosztów.
W praktyce przyjęło się określanie, że reprezentacja ma na celu budowanie prestiżu firmy. Kiedy zatem wręczony prezent buduje prestiż firmy i tym samym przedsiębiorca nie może zaliczyć go do kosztów podatkowych?
Charakteru reklamowego nie mają np. eleganckie i wartościowe upominki wręczane wybranym kontrahentom. Tego typu prezenty są uznawane przez fiskusa za koszty reprezentacyjne niezaliczane do kosztów podatkowych. Organy podatkowe sprzeciwiają się także zaliczaniu do kosztów podatkowych wręczanego jako prezent alkoholu (i to niezależnie od jego wartości).
Często przedsiębiorcy uznają, że wystarczy samo umieszczenie na prezencie logo firmy, by automatycznie jego wręczenie można było uznać za reklamę. Tak jednak nie jest. Wydatek na zakup upominków dla kontrahentów i potencjalnych klientów, mimo opatrzenia ich logo firmy, nie zawsze stanowi koszt podatkowy. Jeśli bowiem wręczany prezent będzie wartościowy i przeznaczony dla wybranego grona odbiorców, to wydatek na jego zakup, jako noszący znamiona reprezentacji, nie będzie stanowił kosztu podatkowego. Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2015 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-55/15/MO):
(...) samo oznaczenie przedmiotu logo (marką) firmy (spółki komandytowej) Wnioskodawcy nie przesądza jeszcze o jego reklamowym charakterze. Przekazywanie prezentów o dużej wartości, mimo że są oznakowane we wskazany wyżej sposób, wskazuje na to, że jest to de facto reprezentacja. Wydatkami na reprezentację będą upominki przekazywane nie w celu zareklamowania produktów przedsiębiorcy (np. rozdawane masowo klasyczne drobne gadżety z logo, jak kubek, smycz, długopis), lecz w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem o dużej wartości, bez względu na to, czy umieszczono na nich logo firmy lub produktu, czy też nie. Zauważyć bowiem należy, że takie działania mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy (spółki komandytowej), budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, a takie działania mają charakter reprezentacyjny.
Podobna sytuacja ma miejsce, kiedy upominki przekazywane są wyselekcjonowanym klientom, a określenie progu wartości przekazywanych upominków uzależnione jest od funkcji osoby otrzymującej upominek w strukturze kontrahenta. Nie można uznać, że wartość wydatku wynika z rozmiarów i charakteru działalności oraz rodzaju kontrahenta, dla którego upominki są przeznaczone, bowiem charakter takich wydatków bezsprzecznie świadczy o zamiarze kreowania lepszego postrzegania spółki komandytowej na zewnątrz w porównaniu z podmiotami gospodarczymi świadczącymi lub oferującymi podobne usługi bądź produkty.
W niektórych sytuacjach organy podatkowe mogą także analizować, czy wręczany prezent nie jest łapówką. Za koszty podatkowe nie są bowiem uważane poniesione wydatki oraz wartość przekazanych rzeczy, praw lub wykonanych usług, wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w szczególności w związku z popełnieniem przestępstwa określonego w art. 229 Kodeksu karnego (przepis ten dotyczy wręczenia łapówki) - art. 16 ust. 1 pkt 66 updop.
PRZYKŁAD
Spółka przekazała wyposażenie kuchni kierownikowi działu zakupów dużego hipermarketu. Kierownik został skazany z art. 296 i art. 296a Kodeksu karnego. Sąd uznał, że wykorzystywał swoje stanowisko i w zamian za odpowiednie decyzje lub działania przyjmował korzyści majątkowe. W tej sytuacji spółka przekazująca mu wyposażenie w "prezencie" powinna wyłączyć jego wartość z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 66 updop.
VAT należny kosztem podatkowym. Przedsiębiorca dokonujący nieodpłatnego przekazania towarów jako prezentów będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych VAT należny. Warunkiem jest jednak, by przekazanie nastąpiło na potrzeby reprezentacji i reklamy. Wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) updop i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b) updof.
2. Prezent przychodem obdarowanego
Otrzymanie prezentu oznacza powstanie przychodu u obdarowanego Przychodem jest bowiem m.in. wartość świadczeń otrzymanych w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, (art. 11 ust. 1 updof). Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych kwalifikują przychód takiego rodzaju do kategorii przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof).
Jeżeli kontrahent nie jest przedsiębiorcą, to otrzymany przez niego prezent może być przychodem zwolnionym z pdof. Z opodatkowania zwolniona jest wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeśli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof).
PRZYKŁAD
Po zakończeniu zlecenia spółka wręczyła pracownicy kontrahenta elegancką torebkę o wartości 1000 zł. W lutym pracownica otrzymała PIT-8C z informacją o wartości prezentu. Pracownica powinna wykazać kwotę w zeznaniu rocznym, jakie będzie składała za rok, w którym otrzymała prezent, i odprowadzić od niej należny podatek dochodowy.
W przypadku gdy kontrahent jest przedsiębiorcą, otrzymany prezent jest dla niego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca powinien wykazać go w księgach rachunkowych lub pkpir np. na podstawie oświadczenia o przyjęciu prezentu. Następnie należy go opodatkować z innymi przychodami z działalności.
Podobnie w przypadku gdy obdarowana zostaje osoba prawna (np. spółka z o.o.), wykazuje ona otrzymany prezent jako przychód.
Należy jednak zaznaczyć, że odrębnie niż prezenty należy traktować tzw. gratisy. Takie niewielkie ilości załączone do nabywanych przez przedsiębiorcę produktów nie są przychodem. Jeżeli, nabywając określony towar, dostajemy coś "gratis", nie można mówić o świadczeniu nieodpłatnym, bo w istocie towar gratis jest wliczony w cenę zakupu. Takie stanowisko zajmują także organy podatkowe - zob. interpretację indywidualną z 12 listopada 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-377/13-3/PR, i interpretację indywidualną z 28 lutego 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-1735/10/SD.
3. Obowiązki podatnika związane z przekazaniem prezentu
Wręczający prezent nie musi obliczać i potrącać podatku dochodowego, w związku z tym że otrzymujący go uzyskuje przychód. Jest jednak zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C (art. 42a updof). Informację tę powinien przekazać w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku nierezydentów - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Należy przypomnieć, że termin ten obowiązuje tylko w przypadku, gdy płatnik będzie przesyłał te formularze elektronicznie. Płatnicy, którzy mają do tego prawo* i zdecydują się na składanie tych formularzy w formie papierowej, muszą to zrobić wcześniej (do 31 stycznia).
Na podstawie PIT-8C obdarowany uwzględni wartość otrzymanego prezentu w swoim zeznaniu podatkowym. Należy pamiętać, że informację tę trzeba sporządzać jedynie w sytuacji, gdy otrzymane przez kontrahenta lub jego pracownika świadczenia stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof. Tym samym, gdy obdarowanym jest przedsiębiorca, dla którego prezent jest przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej, nie ma konieczności sporządzania tej informacji.
Jeżeli upominek został przekazany innemu przedsiębiorcy, to obdarowany powinien rozliczyć się z tego tytułu z fiskusem.
VAT - rozliczenie prezentów
Opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatna dostawa towarów należących do przedsiębiorstwa, jeżeli przedsiębiorcy przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, jak również przy ich imporcie oraz wytworzeniu (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Przedsiębiorca, wydając wcześniej zakupione towary (jako prezenty), bez względu na to, czy skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości czy w części, musi potraktować nieodpłatne przekazanie prezentu jako odpłatną dostawę towaru. Konsekwentnie powstaje tu obowiązek wykazania VAT należnego od tej czynności. Inaczej mówiąc, jest to traktowane jako zwykła sprzedaż. Istnieje możliwość odstąpienia od obowiązku naliczenia podatku należnego w przypadku tzw. prezentów o małej wartości oraz próbek.
1. Prezenty o małej wartości
Nie podlega VAT przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, gdy przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT). Przy czym przez cele związane z działalnością należy rozumieć np. promocję oferowanych produktów, a przez to zwiększenie wolumenu ich sprzedaży.
Opodatkowaniu VAT nie podlegają przekazane jednej osobie prezenty o małej wartości, czyli:
1) towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, lub
2) towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).
Są to dwie niezależne przesłanki dla uznania przekazywanych towarów za prezenty o małej wartości. Spełnienie którejkolwiek z nich jest wystarczające do klasyfikacji danego przekazania za niepodlegające opodatkowaniu VAT.
Na podstawie przywołanego przepisu z wręczeniem prezentu o małej wartości będą związane inne obowiązki wręczającego w zależności od tego, czy jego cena jednostkowa przekroczy czy nie 10 zł.
Jeżeli cena jednostkowa danego upominku przekroczy 100 zł, konieczne będzie opodatkowanie jego przekazania (jako że nie mieści się ono w tym limicie), chyba że przy zakupie podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Tabela. Traktowanie w VAT przekazania prezentów o małej wartości
Cena jednostkowa | Obowiązek | Prawo do | Obowiązek wykazania |
Mniejsza niż 10 zł bez kwoty podatku* | Brak | Tak | Brak |
Wyższa niż 10 zł (mniejsza niż 100 zł) | Tak | Tak | Brak, o ile łączna wartość przekazanych jednej osobie prezentów w danym roku podatkowym nie przekroczy 100 zł** |
* Przy czym można przekazać w roku podatkowym wiele rzeczy tej samej osobie, nawet jeśli łącznie przekraczają wartość 100 zł, pod warunkiem jednak że jednostkowa wartość tych rzeczy nie przekracza 10 zł.
** Ustawodawca nie wskazał, czy ma to być kwota netto czy brutto, można więc stosować tę samą zasadę, która obowiązuje przy prezentach o wartości do 10 zł (a więc bez kwoty podatku). Organy podatkowe prezentowały w tej kwestii niekorzystne dla podatników stanowisko. Uważały, że limit 100 zł jest kwotą brutto (tak interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 kwietnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-154/12-2/MP). Odmienne stanowisko zajął w tej sprawie NSA w wyroku z 1 lipca 2014 r. (sygn. akt I FSK 1123/13). Obecnie także organy podatkowe uznają, że kwota ta jest jednak netto.
2. Przekazywanie materiałów reklamowych
Dla celów opodatkowania VAT odrębnie należy potraktować wręczanie nieodpłatnych materiałów drukowanych, reklamowych lub ekspozycyjnych (np. katalogów, kartonowych standów do wystawiania towarów). W interpretacjach zauważa się, że VAT jest podatkiem obciążającym konsumpcję, co jest realizowane poprzez doliczanie VAT do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. W przypadku przekazania tego rodzaju materiałów nie dochodzi do konsumpcji, nie ma więc VAT. Odrębnie traktowane będzie przekazanie "reklamowych" kalendarzy (zob. pkt 6.4).
PRZYKŁAD
Spółka dystrybutor słodyczy przekazuje sklepom kartonowe standy przeznaczone do ekspozycji towaru. Takie przekazanie nie jest objęte VAT i nie powinno być uznane za dostawę towarów.
3. Przekazywanie próbek
Wręczania różnorodnych próbek nie należy traktować tak samo jak przekazania prezentu. Próbką jest egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać go do zakupu. Także w tym przypadku nie wystąpi VAT.
PRZYKŁAD
Spółka planuje nieodpłatnie przekazać próbki kontrahentom, z którymi współpracuje lub chciałaby nawiązać współpracę. Przekazane wyroby nie służą konsumpcji ani zaspokojeniu jakichkolwiek potrzeb odbiorcy. Posłużą jedynie jako materiał do dokonania oceny przydatności wyrobu przez kontrahentów. Tym samym spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego.
Dokumentacja przekazania prezentów
Przedsiębiorcy powinni dokumentować przekazanie prezentów. Właściwe udokumentowanie wydatku jest jednym z warunków zaliczenia go do kosztów podatkowych. Od 2014 r. przepisy VAT nie posługują się terminem "faktura wewnętrzna". Tym samym dokumentując opodatkowanie VAT (w przypadku gdy darowizna nie dotyczy prezentów o małej wartości lub próbek), podatnicy mają dowolność. Mogą udokumentować przekazanie dowolnym dokumentem wewnętrznym (np. "starymi" formularzami faktur wewnętrznych). Warto także przechowywać inne dokumenty potwierdzające nieodpłatne wydania prezentów, np. dokumenty magazynowe, takie jak rejestr wydań, potwierdzający ilość i cel dokonywanych wydań.
Oczywiście w niektórych przypadkach konieczne jest prowadzenie ewidencji osób obdarowanych. Tak jest w przypadku niektórych prezentów o małej wartości (patrz pkt 2.1. opracowania). Wzoru ustawowego takiej ewidencji nie ma. Przedstawiamy przykład, jak taka ewidencja mogłaby wyglądać.
Wzór ewidencji osób obdarowanych dla celów VAT
Ewidencja księgowa przekazania prezentów
Ujmowanie kosztów reprezentacji i reklamy (a więc i przekazania prezentów) w księgach rachunkowych zależy od zasad (polityki) rachunkowości zapisanych i przyjętych u danego podatnika. Zarówno koszty reklamy, jak i reprezentacji można byłoby ujmować na jednym koncie 409 "Pozostałe koszty rodzajowe". Ponieważ jednak wydatki na reprezentację nie są kosztami podatkowymi, warto prowadzić odrębne konta dla ewidencji kosztów reklamy (kup) i kosztów reprezentacji (nkup), np. konto 409-1 "Koszty reklamy" i konto 409-2 "Koszty reprezentacji". W przypadku jednostek prowadzących ewidencję kosztów na kontach zespołu 5 koszty reklamy powinny być ujmowane na koncie 509 "Koszty sprzedaży", zaś koszty reprezentacji na koncie 550 "Koszty zarządu".
Ponieważ przekazanie prezentów może podlegać opodatkowaniu VAT, to kwota VAT należnego od ich przekazania będzie ewidencjonowana na koncie 403 "Podatki i opłaty".
PRZYKŁAD 1
(przekazanie zakupionych towarów jako prezentów o charakterze reklamowym)
Jednostka (czynny podatnik VAT) nabyła:
● 100 szt. długopisów z logo firmy po 1 zł netto,
● 100 szt. pamięci przenośnych z logo firmy po 20 zł netto.
Wszystkie nabyte towary zostały przekazane kontrahentom w formie upominków podczas uczestnictwa w targach. Jednostka nie prowadzi ewidencji przekazań. Nabyte jako prezenty towary zostały wcześniej przyjęte na stan magazynu. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.
Ewidencja w księgach rachunkowych
1. Faktura dokumentująca zakup długopisów oraz pamięci przenośnych (2100 zł + 23% VAT)
Wn konto 300 "Rozliczenie zakupu" 2 583,00 zł
Ma konto 202 "Rozrachunki z dostawcami" 2 583,00 zł
2. Faktura dokumentująca zakup - VAT naliczony (2100 zł x 23% VAT)
Wn konto 223 "Rozliczenie podatku VAT naliczonego" 483,00 zł
Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu" 483,00 zł
3. PZ - przyjęcie do magazynu zakupionych towarów o charakterze reklamowym
Wn konto 330 "Towary" 2 100,00 zł
Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu" 2 100,00 zł
4. Rw - wydanie towarów reklamowych w celu przekazania ich kontrahentom
Wn konto 409-1 "Koszty reklamy" 2 100,00 zł
Ma konto 330 "Towary" 2 100,00 zł
oraz równolegle
Wn konto 509 "Koszty sprzedaży" 2 100,00 zł
Ma konto 490 "Rozliczenie kosztów" 2 100,00 zł
5. PK - naliczenie VAT należnego od przekazanych pamięci przenośnych z logo firmy, gdyż jednostka nie prowadzi ewidencji przekazań, a ich wartość jednostkowa jest większa niż 10 zł (100 szt x 20 zł x 23%)
Wn konto 403 "Podatki i opłaty" 460,00 zł
Ma konto 222 "Rozliczenie podatku VAT należnego" 460,00 zł
oraz równolegle
Wn konto 509 "Koszty sprzedaży" 460,00 zł
Ma konto 490 "Rozliczenie kosztów" 460,00 zł
PRZYKŁAD 2
(przekazanie zakupionych towarów jako prezentów o charakterze reprezentacji)
Jednostka (czynny podatnik VAT) zakupiła 10 butelek alkoholu o wartości jednostkowej netto 60 zł, które przekazała wybranym kontrahentom. Jednostka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób. Zakupiony alkohol został bezpośrednio zaliczony do kosztów (z pominięciem magazynu). Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.
Ewidencja w księgach rachunkowych
1. Faktura dokumentująca zakup alkoholu (60 zł x 10 butelek x 23% VAT)
Wn konto 300 "Rozliczenie zakupu" 738,00 zł
Ma konto 202 "Rozrachunki z dostawcami" 738,00 zł
2. Faktura dokumentująca zakup - VAT naliczony (600 zł x 23% VAT)
Wn konto 223 "Rozliczenie podatku VAT naliczonego" 138,00 zł
Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu" 138,00 zł
3. Wydanie towarów reklamowych w celu przekazania ich kontrahentom
Wn konto 409-2 "Koszty reprezentacji" 600,00 zł
Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu" 600,00 zł
oraz równolegle
Wn konto 550 "Koszty zarządu" 600,00 zł
Ma konto 490 "Rozliczenie kosztów" 600,00 zł
4. PK - naliczenie VAT należnego od przekazanego alkoholu, gdyż jednostka nie prowadzi ewidencji przekazań, a wartość jednostkowa jest większa niż 10 zł (10 szt x 60 zł x 23%)
Wn konto 403 "Podatki i opłaty" 138,00 zł
Ma konto 222 "Rozliczenie podatku VAT należnego" 138,00 zł
oraz równolegle
Wn konto 550 "Koszty zarządu" 138,00 zł
Ma konto 490 "Rozliczenie kosztów" 138,00 zł
PRZYKŁAD 3
(przekazanie własnego wyrobu jako prezentu dla kontrahenta)
Jednostka (czynny podatnik VAT) wydała z magazynu na potrzeby reprezentacji produkt gotowy o wartości 1000 zł (wartość wg rzeczywistych kosztów wytworzenia). Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.
Ewidencja w księgach rachunkowych
1. Rw - wydanie wyrobu gotowego z magazynu
Wn konto 550 "Koszty zarządu" 1000,00 zł
Ma konto 601 "Wyroby gotowe" 1000,00 zł
2. PK - naliczenie VAT należnego od przekazanego wyrobu gotowego (1000 zł x 23% VAT)
Wn konto 403 "Podatki i opłaty" 230,00 zł
Ma konto 222 "Rozliczenie podatku VAT należnego" 230,00 zł
oraz równolegle
Wn konto 550 "Koszty zarządu" 230,00 zł
Ma konto 490 "Rozliczenie kosztów" 230,00 zł
Prezenty dla kontrahentów a składki
Nie ma podstaw do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dla otrzymujących prezenty. Wynika to z art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który określa, jakie osoby podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Nie zostali w nim wymienieni obdarowani prezentami.
Odpowiedzi na pytania związane z wręczaniem prezentów
1. Czy zakupiony w prezencie alkohol może być kosztem podatkowym
PROBLEM
Spółka prowadzi sprzedaż akcesoriów samochodowych. Z okazji okrągłej rocznicy naszego istnienia chcemy przesłać niektórym klientom wina o stosunkowo niewielkiej wartości. Czy mamy prawo do zaliczenia poniesionego wydatku na alkohol do kosztów?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right