Stawka VAT na usługi fitness - w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych
Kluby fitness oferują usługi związane z rekreacją ruchową i poprawą kondycji fizycznej. Sprzedaż tych usług następuje zwykle poprzez dystrybucję biletów (jednorazowego wstępu) oraz karnetów okresowych (miesięcznych, kwartalnych czy rocznych). Sprzedawane bilety i karnety upoważniają do wejścia na siłownię (korzystania z przyrządów siłowych), udziału w zajęciach grupowych fitness i aerobowych. Kluby zapewniają też swoim klientom możliwość czynnego korzystania z dostępnych przyrządów i pomieszczeń oraz zaplecza sanitarnego. Czy jednak sprzedawane bilety i karnety mogą być opodatkowane stawką VAT 8%? Z tym problemem boryka się wiele klubów fitness. Ważne, że - wbrew stanowisku fiskusa - Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza prawo do stosowania 8% stawki VAT na takie usługi.
Istota problemu sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy do usług świadczonych przez klub fitness powinna być stosowana podstawowa stawka VAT, wynosząca aktualnie, tj. w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. - 23% (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT), czy też może być stosowana obniżona stawka VAT (8%) na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.