Od 11 maja 2014 r. obowiązuje fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego
Podatnik, który elektronicznie wyśle do organu podatkowego wniosek lub podanie, wyraża automatycznie zgodę na doręczenie odpowiedzi (w tym postanowienia lub decyzji) w formie elektronicznej. Po upływie 14 dni organ podatkowy automatycznie uzna taką odpowiedź (postanowienie lub decyzję) za doręczoną, nawet gdy podatnik nie poświadczy, że ją otrzymał. Dorozumianą zgodę na doręczenia elektroniczne oraz fikcję e-doręczenia wprowadziła nowelizacja Ordynacji podatkowej obowiązująca od 11 maja 2014 r.
Podatnik musi, co do zasady, wyrazić zgodę na doręczanie pism podatkowych w formie elektronicznej. Przed nowelizacją musiał świadomie zaakceptować fakt, że pismo od organu podatkowego zostanie mu doręczone drogą elektroniczną. Podatnik mógł bowiem otrzymać od organu pismo w formie elektronicznej tylko wtedy, gdy sam o to wnioskował, albo wtedy, gdy wyraził zgodę na doręczenie pisma tą drogą. To nowelizacja wprowadziła możliwość wyrażenia zgody na doręczanie pism w formie elektronicznej w sposób dorozumiany. Nowelizacja Ordynacji podatkowej wprowadziła jednak regułę, że zgoda podatnika na doręczanie pism w formie elektronicznej może być udzielona również w sposób dorozumiany. Wystarczy mianowicie, że podatnik złoży podanie w formie elektronicznego dokumentu przez elektroniczną skrzynkę podawczą lub portal podatkowy, aby organ podatkowy uznał, że podatnik wyraził zgodę na doręczanie wszystkich pism w formie elektronicznej (art. 144a O.p.).