Pomoc de minimis - zmniejszenie obciążeń administracyjnych
15 marca 2013 r.
Od 15 marca 2013 r. wnioskodawcy ubiegający się o pomoc de minimis, polegającą na udzieleniu poręczenia lub gwarancji spłaty kredytu przez BGK, są zwolnieni z obowiązku wypełniania części B formularza wniosku o pomoc de minimis oraz składania sprawozdań finansowych. Taką decyzję podjęła Rada Ministrów, zmieniając w tym zakresie rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis. Rada Ministrów uznała, że w przypadku pożyczek i kredytów udzielanych przez bank wypłacalność podmiotu ubiegającego się o kredyt jest w sposób wystarczający weryfikowana przez procedury bankowe poprzez badanie zdolności kredytowej. Nie trzeba więc jej dodatkowo przeprowadzać w procedurze udzielania pomocy de minimis. Przypomnijmy, że przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis nie może być przedsiębiorcą znajdującym się w tzw. trudnej sytuacji finansowej. Takiemu przedsiębiorcy bank nie udzieli kredytu, ponieważ nie pozwalają na to procedury bankowe. Wejście w życie nowelizacji doprowadzi zatem do likwidacji istniejących obciążeń administracyjnych, polegających na dwukrotnym przekazywaniu przez przedsiębiorcę tych samych informacji.