Artykuł
Korekta kosztów w przypadku nieuregulowania należności - przykłady rozliczeń
Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziła istotne zmiany w zakresie rozliczania podatku dochodowego dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Celem ustawodawcy było ograniczenie zatorów płatniczych występujących w obrocie gospodarczym. Niestety, nowelizacja komplikuje kwestie rozliczeń podatkowych. W opracowaniu przedstawiamy praktyczne rozwiązania problemów związanych ze stosowaniem nowych przepisów. Zamieszczamy rónież informację Ministerstwa Finansów na temat wprowadzonych rozwiązań. W opracowaniu znajdują się odesłania do niektórych przykładów zawartych w oficjalnych wyjaśnieniach. Oficjalne wyjaśnienia MF nie tłumaczą jednak wszystkich wątpliwości, jakie mogą pojawić się przy stosowaniu nowych przepisów. Wyjaśniamy zatem, jak prawidłowo stosować nowe regulacje.
Wprowadzone od 1 stycznia 2013 r. przepisy są analogiczne dla obu ustaw regulujących zasady opodatkowania podatkiem dochodowym (por. analogiczne przepisy art. 15b updop i art. 24d updof). Nowe regulacje wprowadziły dwa warianty korekty w zależności od terminu płatności. Różnice między nimi przedstawiamy w tabeli:
| WARIANT I | WARIANT II |
termin płatności | < lub = 60 dni | > 60 dni |
przyczyna korekty | nieuregulowanie zobowiązania wynikającego z faktury (rachunku) lub innego dokumentu | nieuregulowanie zobowiązania wynikającego z faktury (rachunku) lub innego dokumentu |
wpływ korekty na wynik podatkowy | zmniejszenie kosztów lub ewentualne zwiększenie przychodów | zmniejszenie kosztów lub ewentualne zwiększenie przychodów |
termin korekty | 30 dni od daty upływu terminu płatności | 90 dni od daty ujęcia kosztu |
miesiąc korekty | w miesiącu upływu terminu 30 dni | w miesiącu upływu terminu 90 dni |
zapłata zobowiązania -"powrotna" korekta | zwiększenie kosztów w miesiącu uregulowania zobowiązania | zwiększenie kosztów w miesiącu uregulowania zobowiązania |
Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca nowymi przepisami nie wprowadza pełnej metody kasowej. Korekta jest tylko po stronie kosztów, jeżeli więc podatnik nie ureguluje swojego zobowiązania, to należy skorygować koszty uzyskania przychodów. Dla sprzedawcy natomiast nie ma znaczenia, czy otrzyma on należność od swojego klienta, ponieważ przychód powstaje na starych zasadach i jest zawsze, bez względu na to, czy należność została uregulowana. Może to być olbrzymią przeszkodą dla małych podmiotów gospodarczych, które w przypadku nieotrzymania należności od kontrahentów nie będą w stanie uregulować swoich zobowiązań (podmioty te mogą też mieć trudność z otrzymaniem kredytu, np. ze względu na zbyt krótki okres prowadzenia działalności gospodarczej). Podmioty te będą zmuszone do uregulowania podatku od przychodów nawet wtedy, gdy nie otrzymają zapłaty. Ponadto, jeżeli ze względu na kłopoty z płynnością finansową nie zapłacą swoim kontrahentom, to zgodnie z nowymi przepisami będą zmuszone do korekty kosztów i zwiększenia swoich zobowiązań wobec budżetu z tytułu podatków, co dodatkowo utrudni ich sytuację.
1. Czy występuje obowiązek korekty w przypadku nieopłaconych faktur ujętych w kosztach przed 1 stycznia 2013 r.
PROBLEM
Czy nowe przepisy dotyczą nieuregulowanych faktur, które zostały ujęte w kosztach uzyskania przychodu w grudniu 2012 r.?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right