Podatkowe skutki przekazania prezentu dla kontrahenta
Dla każdego przedsiębiorcy, który dba o swój pozytywny wizerunek, ponoszenie wydatków służących utrzymywaniu dobrych relacji z kontrahentami jest koniecznością. Konkurencja pomiędzy podmiotami gospodarczymi jest tak duża, że wydatki o tym charakterze stanowią obecnie standard w obsłudze klienta. Przekazywanie prezentów kontrahentom ma spowodować pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne i stanowić zachętę do dalszej współpracy. Choć gospodarczy cel ponoszenia tego typu wydatków jest więc zrozumiały, to podatkowe skutki zakupu i przekazania prezentów dla kontrahenta już tak zrozumiałe nie są i powodują sporo problemów. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na pytania związane z przekazywaniem prezentów kontrahentom.
1. Czy prezent jest przychodem obdarowanego kontrahenta
PROBLEM
Nasza firma zajmuje się sprzedażą detaliczną alkoholi. W okresie przedświątecznym zamierzamy zorganizować degustację trunków skierowaną do potencjalnych klientów. Niektórym uczestnikom degustacji wręczymy także drobne upominki w postaci butelki wina. Czy udział w degustacji oraz ewentualne otrzymanie upominku spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie klienta (osoby prywatnej), od którego wartości firma, jako płatnik, powinna pobrać zaliczkę na podatek dochodowy?