Naprawy gwarancyjne - problemy rozliczeniowe
Istotą gwarancji jest jej nieodpłatny charakter. Oznacza to, że zarówno udzielenie gwarancji, jak i spełnienie świadczenia gwarancyjnego przez gwaranta następuje bez pobrania dodatkowej opłaty. Gwarant nie może również uzależnić wykonania przyjętego na siebie zobowiązania gwarancyjnego od jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego (brak odpłatności w naturze). Należność za świadczenie gwarancyjne jest natomiast wkalkulowana w cenę nabytego produktu objętego gwarancją. Odpłatność za świadczenie gwarancyjne następuje więc na etapie sprzedaży produktu objętego gwarancją, nie występuje natomiast na etapie wykonania przez gwaranta zobowiązania gwarancyjnego. Brak odpłatności nie oznacza, że usługi gwarancyjne i ich efekty są całkowicie neutralne podatkowo. W artykule przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości rozliczeniowe związane z naprawami gwarancyjnymi.
Warunki korzystania z uprawnień gwarancyjnych określają przepisy art. 577-582 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Z art. 577 § 1 k.c. wynika, że w przypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
W praktyce rolę gwaranta najczęściej przyjmuje na siebie producent, ale może nim być także sprzedawca produktu objętego gwarancją. Gwarant może wykonywać świadczenia gwarancyjne własnymi siłami, bądź też zlecić ich wykonanie innemu podmiotowi (np. serwisowi autoryzowanemu przez gwaranta).
1. Świadczenia gwarancyjne w podatku dochodowym
1.1. Czy wydatki ponoszone przez gwaranta z tytułu udzielonej gwarancji są kosztem uzyskania przychodów
PROBLEM
Jakiego rodzaju wydatki ponoszone w związku z udzieloną gwarancją będą stanowiły dla gwaranta koszty uzyskania przychodów, a jakie wydatki są wyłączone z kosztów podatkowych?