Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-12-02

Redukcja niektórych obowiązków przedsiębiorców - ustawa deregulacyjna bis

28 października 2011 r. została opublikowana ustawa o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, czyli tzw. ustawa deregulacyjna bis (ułatwienia dla przedsiębiorców wprowadzone pierwszą ustawą deregulacyjną zostały omówione w Mk nr 11/2011). Ustawa o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców wprowadziła kilka istotnych zmian, których celem ma być poprawa sytuacji przedsiębiorców oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2012 r., z kilkoma wyjątkami wskazanymi w tekście przy omawianiu poszczególnych zagadnień.

1. Podatki

1.1. Interpretacje ogólne - wady i zalety nowych regulacji

Od 1 stycznia 2012 r. każdy zainteresowany może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej (tylko organy administracji publicznej nie będą mogły występować z takim wnioskiem). Zatem w przypadku spostrzeżenia rozbieżności w interpretacjach indywidualnych, decyzjach i postanowieniach wydanych przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej będzie można wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej.

Dotychczas inicjatywa w zakresie wydawania interpretacji ogólnych należała do Ministra Finansów. To MF decydował, czy i kiedy taką interpretację wydać. W konsekwencji, mimo istnienia wielu problemów i rozbieżności interpretacyjnych, MF rzadko i niechętnie decydował się na tę formę interpretowania przepisów. Przykładowo - w 2011 r. wydał tylko sześć takich interpretacji. Po zmianach Minister Finansów nadal będzie wydawał interpretacje z urzędu, ale będzie miał również obowiązek wydania interpretacji ogólnej na wniosek zainteresowanego. Wydawanie interpretacji ogólnej na wniosek ma usunąć uznaniowość Ministra Finansów, który dotychczas sam decydował, która sprawa jest kontrowersyjna i czy wymaga interpretacji ogólnej.

Interpretacje ogólne stanowią istotne zabezpieczenie przed ryzykiem podatkowym dla podatników (tzn. zastosowanie się do interpretacji ogólnej nie może podatnikowi szkodzić), a jednocześnie wiąże organy podatkowe, które powinny się do takiej interpretacji stosować.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00