Porada
Czy można odliczyć VAT z faktur przesłanych e-mailem oraz zaliczyć na takiej podstawie wydatek do kosztów
Czy na podstawie faktur wysłanych mailem, bez podpisu, mamy możliwość zaliczenia kwoty z takiej faktury w koszty uzyskania przychodu? Czy z takiej faktury możemy odliczyć VAT?
problem
rada
Sposób przesłania faktury kontrahentowi nie powinien mieć wpływu na prawo do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów, ani też na prawo do odliczenia VAT naliczonego. Jednak na dzień dzisiejszy sprawa ta jest kontrowersyjna. Szczegóły - w uzasadnieniu.
uzasadnienie
Przesyłanie faktur w formie elektronicznej nie jest jednoznacznie oceniane w zakresie skutków podatkowych. Obecnie w ocenie organów podatkowych faktura elektroniczna będzie uprawniała do odliczenia VAT jedynie w sytuacji, gdy autentyczność jej pochodzenia oraz integralność jej treści jest zagwarantowana bezpiecznym podpisem elektronicznym lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI). Stanowisko takie zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dwóch ostatnio wydanych interpretacjach, tj. z 26 lipca 2010 r. (nr IPPP1-443-624/10-2/Igo) oraz z 24 sierpnia 2010 r. (nr IPPP1-443-622/10-2/PR). Wyrażony w nich pogląd sprowadza się do przyjęcia tezy, że istnieją dwa rodzaje faktur elektronicznych: dające prawo do odliczenia VAT oraz pozostałe, nieuprawniające do tego. Otrzymanie faktury elektronicznej bez właściwego podpisu lub bez wykorzystania systemu EDI jest, zdaniem Dyrektora IS, jedynie poinformowaniem nabywcy o treści faktury wystawionej przez sprzedawcę. Również przesłanie faktury faksem wywoła ten sam skutek. Zdaniem organów podatkowych prawo do odliczenia VAT z tak otrzymanej faktury nie powstanie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right