Wszystko o korekcie faktur VAT
Podstawowym dokumentem w obrocie gospodarczym jest faktura. Jej zadaniem jest odzwierciedlenie najistotniejszych elementów transakcji, jaka miała miejsce w rzeczywistości. Ustawodawca nałożył obowiązek wystawienia faktury do siedmiu dni od daty wykonania usługi lub wydania towaru. W myśl art. 106 ustawy o VAT faktura stwierdza w szczególności dokonanie sprzedaży i powinna zawierać:
● datę dokonania sprzedaży,
● cenę jednostkową bez podatku,
● podstawę opodatkowania,
● stawkę i kwotę podatku,
● kwotę należności,
● dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Jednak często zdarza się tak, że faktura została wystawiona nieprawidłowo. Zachodzi wtedy konieczność wystawienia faktury korygującej. Zasady wystawiania takich faktur uregulował Minister Finansów w rozporządzeniu z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie).
W myśl wspomnianego rozporządzenia sprzedawca (podatnik VAT) jest zobligowany do wystawienia faktury korygującej, w przypadku gdy:
● po wystawieniu faktury udzielił kupującemu rabatu określonego w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT,
● otrzymał zwrot towaru,
● zwrócił nabywcy nienależne kwoty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy,
● zwrócił nabywcy zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę, podlegające opodatkowaniu,
● podwyższył cenę po wystawieniu faktury,
● stwierdził pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Jakie elementy powinna zawierać faktura korygująca
Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4, czyli:
● imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
● numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem § 5 ust. 10 i 11,