Czy można odliczyć VAT z faktury przesłanej mailem, a następnie wydrukowanej przez podatnika
Prowadzę działalność handlową w branży odzieżowej. Niekiedy paczki, które są do mnie dostarczane od producentów - z towarami, dochodzą o kilka tygodni wcześniej (nieraz nawet miesięcy) niż faktury dokumentujące moje nabycia. W związku z tym, że faktury dochodzą z opóźnieniem, nie mogę faktycznie odliczyć podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w momencie, kiedy dostarczane są towary. To z kolei prowadzi do tego, że muszę w niektórych okresach nadpłacać podatek. Kontrahenci tłumaczą się działaniem poczty. Proponują jednocześnie, abym wyraził zgodę na przesyłanie faktur mailem, które następnie sam bym drukował w moim przedsiębiorstwie. Czy w takim przypadku będę mógł odliczać podatek naliczony w momencie odebrania mailem i wydrukowania takiej faktury?
PROBLEM
RADA
Jeśli spełnione są warunki, o których mowa w rozporządzeniu o fakturach elektronicznych, odnośnie do wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych, nie ma większego problemu. Wówczas wraz z momentem otrzymania faktury może Pan odliczyć podatek naliczony z niej wynikający. Bardziej skomplikowana jest kwestia możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktury, która została wystawiona i przesłana, co prawda w formie elektronicznej, ale bez zachowania wymogów przewidzianych w rozporządzeniu o fakturach elektronicznych. Po otrzymaniu takiej wiadomości może Pan wydrukować fakturę - czyli w pewien sposób ją zmaterializować. Wówczas nabywa Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z papierowej (już) faktury. Organy podatkowe nie uznają jednak takiej praktyki za prawidłową.