Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-10-02

Programy lojalnościowe i problemy związane z ich opodatkowaniem

Z przeprowadzanych badań wynika, że pozyskanie przez firmy nowego klienta jest przeważnie kilkukrotnie droższe niż utrzymanie klienta już posiadanego. Istnieje wiele sposobów pomagających w utrzymaniu klienta. Jednym z najskuteczniejszych z nich jest wprowadzanie programów lojalnościowych.

Najczęściej występują następujące rodzaje programów lojalnościowych:

1) programy polegające na przyznawaniu punktów (zwykle za dokonywane przez klientów zakupy); punkty te klienci mogą następnie wymieniać na nagrody,

2) programy polegające na przyznawaniu premii pieniężnych (rzadziej premii towarowych) na podstawie osiągniętych obrotów,

3) programy oparte na rabatach przyznawanych stałym klientom (najczęściej na podstawie przyznawanych im kart rabatowych).

Organizatorzy programów lojalnościowych często mają trudności z określeniem skutków podatkowych swoich działań. Poniżej zostaną omówione skutki tych działań.

1. Programy lojalnościowe a koszty uzyskania przychodów ich organizatorów

Niezależnie od rodzaju programu lojalnościowego koszty organizacji i przeprowadzania tych programów są niewątpliwie kosztami ponoszonymi przez przedsiębiorców w celu osiągnięcia przychodów. Jednocześnie wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT) ani żadnych innych kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji wydatki na organizację i funkcjonowanie programów lojalnościowych stanowią koszty uzyskania przychodów przedsiębiorców (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 1 ustawy o PIT).

Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach. Jako przykład można wskazać postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z 18 czerwca 2007 r. (nr US II/423-3/07, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/). Organ podatkowy odpowiadał na pytanie spółki zamierzającej zorganizować program lojalnościowy polegający na przyznawaniu nagród w zamian za punkty zebrane za określone wielkości zakupów. Organ podatkowy potwierdził stanowisko spółki, że koszty zakupu takich nagród stanowią koszty uzyskania przychodów spółki. Wyjaśnił też, że:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00