Porada
Jak ujmować w księgach rachunkowych ściągnięcie kary umownej z ubezpieczenia
Podpisaliśmy umowę wykonania zamówienia publicznego. Jako zabezpieczenie należytego wykonania tej umowy przedstawiliśmy gwarancje ubezpieczyciela do wysokości 5% kwoty zamówienia. Niestety, z przyczyn obiektywnych nie byliśmy w stanie wykonać zamówienia w określonym terminie. W związku z tym zamawiający odstąpił od umowy i wezwał nas do zapłaty kary umownej w wysokości 10% zamówienia (70 000 zł). Odmówiliśmy zapłaty tej kary, argumentując swoje stanowisko obiektywną niemożliwością wykonania umowy. Zamawiający skorzystał z zabezpieczenia należytego wykonania umowy i wyegzekwował od ubezpieczyciela należność w kwocie 35 000 zł (tj. 5% zamówienia, bo na tyle opiewała gwarancja ubezpieczyciela). Ubezpieczyciel wezwał naszą spółkę do zwrotu zapłaconego świadczenia, gdyż taki zwrot gwarantowała mu umowa, którą zawarł z naszą spółką. Wpłaciliśmy na rachunek ubezpieczyciela kwotę 35 000 zł tytułem zwrotu wypłaconego przez niego świadczenia.
PROBLEM
Przypuszczamy, że zamawiający zwróci się teraz do sądu o zapłatę przez nas pozostałej części kary umownej. Oczywiście mamy nadzieję dowieść przed sądem, że mieliśmy prawo uchylić się od skutków prawnych zobowiązań umownych i wówczas zażądamy od zamawiającego zwrotu kwoty pobranej przez niego od ubezpieczyciela. Jak zaewidencjonować opisane wydarzenia w księgach? Czy kwota 35 000 zł zapłacona przez nas ubezpieczycielowi będzie kosztem, czy należnością? Czy pozostała część kary powinna stanowić zobowiązanie w stosunku do zamawiającego?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right