Wszystko o nieuczciwych praktykach rynkowych - co grozi nieuczciwym przedsiębiorcom po 21 grudnia 2007 r.
Od 21 grudnia 2007 r. przedsiębiorcy, którzy stosują tzw. nieuczciwe praktyki rynkowe, będą musieli liczyć się z możliwością wnoszenia przez konsumentów pozwów. Praktyki te zostały bowiem zakazane. Możliwość taką będą mieli wszyscy konsumenci, których interes został zagrożony lub naruszony na skutek stosowania tych praktyk. Takie postanowienia zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (dalej: ustawa). Praktyką rynkową, o której mówi ustawa, są wszystkie działania (i zaniechania) przedsiębiorcy bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta, w szczególności reklama i marketing. Warto, by przedsiębiorcy przeanalizowali narzędzia marketingowe, z których korzystają. Powinni także przygotować się na ewentualne powództwa niezadowolonych konsumentów. To przedsiębiorcy będą bowiem musieli dowodzić, że stosowane przez nich praktyki są uczciwe.
Za przedsiębiorców należy tu uznać wszystkich, którzy prowadząc działalność gospodarczą we własnym imieniu, biorą udział w obrocie gospodarczym. Pojęcie „produktu”, jakim się posługuje ustawa, oznacza z kolei każdy towar lub usługę, w tym nieruchomości, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków cywilnoprawnych (art. 2 ustawy).
Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe
By uniknąć ryzyk związanych z nową ustawą, przedsiębiorcy powinni zacząć od przeanalizowania definicji „nieuczciwej praktyki rynkowej”. Praktyka rynkowa jest nieuczciwa (art. 4 ustawy), jeżeli: jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.
Nieuczciwą praktyką rynkową jest także stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk. Kodeksy takie to zbiory zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych.