Wszystko o zmianach w Prawie zamówień publicznych
11 maja 2007 r. została opublikowana ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadziła ona szereg zmian do systemu zamówień publicznych. Nowelizacja ma odczuwalny wpływ na procedury zamówieniowe, zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Ponieważ większość zmian zaczęła już obowiązywać, warto je przeanalizować i omówić.
Nowe przepisy należy stosować do postępowań wszczętych po wejściu w życie nowelizacji, tj. od 11 czerwca 2007 r. Należy pamiętać, że wszczęcie postępowania następuje, dopiero kiedy opublikowane zostaną wszystkie wymagane ogłoszenia, a nie po samym zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Do postępowań wszczętych przed wejściem w życie nowelizacji należy stosować przepisy dotychczasowe.
Uwaga!
Przepisy dotyczące środków ochrony prawnej, Krajowej Izby Odwoławczej, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, kontroli zamówień publicznych wejdą w życie 5 miesięcy od dnia ogłoszenia, a więc od 12 października 2007 r. Zostały one omówione na końcu opracowania.
Progi kwotowe
Dotychczas ustawę - Prawo zamówień publicznych (upzp) należało stosować dla zamówień o wartości od 6000 euro. Próg ten został podwyższony i obecnie zwolnione ze stosowania ustawy są zamówienia do kwoty 14 000 euro (art. 4 pkt 8 upzp). Katalog wyłączeń poszerzono także o:
l postępowania objęte szczególnymi procedurami organizacji międzynarodowych - odmiennymi od opisanych w ustawie (rezygnując z dawniejszego zapisu o źródle finansowania),
l zamówienia objęte tajemnicą państwową,
l sytuacje, gdy wymaga tego istotny interes państwa, oraz
l zamówienia objęte tajemnicą służbową, jeśli wymaga tego istotny interes publiczny lub państwa.
Przedsiębiorcy mogą się zatem spodziewać znacznego przyspieszenia i ułatwienia w wydawaniu publicznych pieniędzy. Zamawiający będą mieli więcej swobody. Nie zwalnia to ich z obowiązków narzuconych przez ustawę o finansach publicznych oraz odpowiedzialności za sposób i przeznaczenie dokonanych wydatków. Wskazane jest zatem, aby zamawiający wprowadził wewnętrzne procedury regulujące sposób wydawania publicznych pieniędzy w tych sytuacjach, w których nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.