Porada
1. Jak zaksięgować duplikat faktury z lat ubiegłych
Jak zaksięgować i jak ująć podatkowo duplikat faktury dotyczącej rozliczeń energii elektrycznej wystawionej pierwotnie w lipcu 2004 r., otrzymany w styczniu 2007 r.? Jak zaksięgować duplikat dotyczący dostawy wewnątrzwspólnotowej z poprzedniego roku, która dla nas stanowiła wewnątrzwspólnotowe nabycie?
problem
rada
Duplikat faktury dotyczącej okresu, za który sprawozdanie finansowe zostało już zatwierdzone, powinien zostać ujęty w księgach bieżącego okresu (tj. 2007 r.). Jeżeli księgi ubiegłego roku nie zostały jeszcze zamknięte, wydarzenia gospodarcze, których dotyczy duplikat, powinny zostać w nich uwzględnione. Dalsze szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.
uzasadnienie
Duplikat to inaczej wtórnik dokumentu, jego drugi egzemplarz. Duplikaty są wystawiane przez sprzedawcę na wniosek nabywcy, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie (§ 22 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług). Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie (zgodnie z danymi zawartymi w kopiach tych dokumentów) musi dodatkowo zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Przepisy te stosuje się odpowiednio do not korygujących.