Porada
Czy należy zmienić umowę leasingu finansowego
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą spółka ABC jako korzystający zawarła w 2001 r. umowę leasingu finansowego prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz wybudowanego na gruncie budynku. Z tytułu umowy spółka otrzymuje co miesiąc od finansującego dwie faktury: jedną dotyczącą budynku i drugą dotyczącą gruntu. W obu finansujący wyodrębnia część odsetkową i część kapitałową raty leasingowej. Spółka dokonuje amortyzacji budynku i zalicza do kosztów wartość odpisów amortyzacyjnych oraz część odsetkową raty z tytułu leasingu budynku. Spółka nie zalicza do kosztów części kapitałowej oraz części odsetkowej raty odnoszącej się do gruntu. Wynika to ze stanowiska organów skarbowych, zgodnie z którym prawo użytkowania wieczystego gruntu jako niepodlegające amortyzacji nie może być przedmiotem leasingu dla celów podatkowych. Jednocześnie spółka jest zdania, iż ponosi koszty w celu uzyskania przychodów i planuje zmienić umowę tak, aby zapłata raty z tytułu leasingu gruntu była dla niej kosztem podatkowym w całości. Czy wyłączenie gruntu z umowy leasingu i zawarcie odrębnej umowy dzierżawy prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie właściwym rozwiązaniem?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right