Porada
Obowiązki organizacji pozarządowych związane z inwentaryzacją
W przepisach ustawy o rachunkowości ustawodawca niewiele miejsca poświęcił przeprowadzeniu inwentaryzacji, która jest niezbędnym elementem prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego - także w organizacji pozarządowej. Przebieg inwentaryzacji i jej rozliczenie powinno być jednak zawsze właściwie udokumentowane.
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji został nałożony na kierownika jednostki, z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury, jeżeli zostanie ona powierzona innej osobie za jej zgodą. Koniecznym warunkiem jest tu jednak pisemne potwierdzenie przejęcia obowiązków w zakresie inwentaryzacji przez inną osobę.
Inwentaryzacji aktywów i pasywów posiadanego majątku dokonuje się na ostatni dzień roku obrotowego. Nieprzestrzeganie przepisów w tym zakresie jest zagrożone sankcjami karnymi określonymi w art. 77 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj. karze grzywny lub karze pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom łącznie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right