Artykuł
Jak przeprowadzić inwentaryzację w jednostkach non profit
Organizacje pozarządowe są zobowiązane stosować przepisy ustawy o rachunkowości, a zwłaszcza art. 4, 26 i 27 w sprawie inwentaryzacji aktywów i pasywów. Z uwagi na charakter i specyfikę tych jednostek, z których znaczna część nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nastawienie na osiąganie celów społecznie użytecznych - w tym charytatywnych, dobroczynności i opieki społecznej - dokonywanie inwentaryzacji w tych jednostkach będzie wymagało innego rozłożenia akcentów oraz zastosowania innych sposobów i form jej przeprowadzania.
W większości organizacji pozarządowych w mniejszym stopniu wystąpią składniki obejmujące:
● rzeczowe aktywa trwałe o charakterze produkcyjnym (handlowym, usługowym itp.) - w tym względzie będą przeważały sprzęty: biurowe, stołówek, noclegowni itp.,
● rzeczowe aktywa majątku obrotowego, gdzie surowce i materiały przeznaczone na cele produkcyjno-usługowe mogą mieć charakter śladowy oraz krótkotrwały. Podobnie rzecz się przedstawia z towarami. Posiadane materiały mogą być przeznaczane na cele administracyjno-biurowe lub np. przygotowywanie i wydawanie posiłków.
Z tego względu inwentaryzacja w drodze spisu z natury w wielu z tych jednostek może być zredukowana do minimum, ograniczając się do spisu użytkowanych sprzętów i wyposażenia, gotówki oraz niewykorzystanych lub pozostających resztek rzeczowych zapasów obrotowych. Z reguły niezbyt liczne rozrachunki będą podlegały inwentaryzacji w drodze uzgodnienia sald z kontrahentami i bankami (ew. środki pieniężne), a gdyby okazało się to niemożliwe - w drodze porównania ewidencji z dokumentacją, ich analizy i weryfikacji.
Również w drodze porównania danych ewidencji z dokumentacją, ich analizy i weryfikacji powinny być zinwentaryzowane w tych jednostkach inne niewymienione wyżej składniki aktywów i pasywów, a zwłaszcza:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right