Opodatkowanie podróży członków i współpracowników organizacji
Z działalnością części organizacji pozarządowych wiąże się konieczność odbywania przez osoby niebędące ich pracownikami podróży związanych z realizacją celów statutowych. Chodzi przede wszystkim o zleceniobiorców, wolontariuszy, członków władz organizacji i innych osób związanych z nią. Podobnie jak podróże służbowe odbywane przez pracowników, również tego rodzaju wyjazdy wywołują określone skutki w podatku dochodowym.
W ramach zawartej umowy zlecenia zleceniodawca zwraca zleceniobiorcy wydatki, które poniósł on w celu należytego wykonania zlecenia - wraz z odsetkami ustawowymi. Jeśli zleceniobiorca zaciągnął w celu wykonania zlecenia zobowiązanie, także powinien być z niego zwolniony (art. 742 Kodeksu cywilnego).
Zleceniodawca powinien więc zwrócić poniesione przez zleceniobiorcę wydatki dotyczące także wyjazdów związanych z wykonaniem zlecenia. Trzeba pamiętać, że nie tylko pracodawca zwraca pracownikowi koszty delegacji, przejazdów czy noclegów, ale też zleceniodawca musi zwrócić takie koszty zleceniobiorcy.
Obowiązek zwrotu wspomnianych wydatków wynika przede wszystkim z przepisów Kodeksu cywilnego - chyba że zawarta umowa stanowi co innego. To właśnie w umowie należy precyzyjnie określić wzajemne prawa i obowiązki - zwłaszcza że umowa zlecenia wywołuje określone skutki podatkowe.