Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-08-01

Rodzaje kontroli rozliczeń podatkowych w jednostkach non profit

Organizacje non profit, uczestnicząc w obrocie gospodarczym, narażone są na kontrole ze strony organów podatkowych. Warto wiedzieć, jakie to mogą być kontrole, kto je przeprowadza, co jest kontrolowane, czy są ramy czasowe takich kontroli, czy urzędnicy mogą przeprowadzić powtórną kontrolę obejmującą ten sam okres podatkowy, a także - czy można ich ponaglić w przypadku „przeciągania” kontroli.

Joanna Nowicka

Kontrola prawidłowości rozliczeń podatkowych jest wykonywana na podstawie następujących aktów prawnych:

l Ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), która reguluje kontrolę podatkową i czynności sprawdzające dokonywane przez organ podatkowy,

l ustawy o kontroli skarbowej (dalej: u.k.s.), która reguluje kontrolę skarbową (tak samo jak dział VI o.p. w zakresie kontroli podatkowej przeprowadzanej przez inspektorów kontroli skarbowej - o czym dalej).

Kontrola podatkowa

Służy głównie sprawdzaniu realizacji zobowiązań podatkowych, tj. czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (art. 281 § 2 o.p.). W trakcie kontroli podatkowej następuje m.in. kontrola deklaracji, ksiąg, wpłat podatnika itp.

Jest prowadzona najczęściej przez naczelnika urzędu skarbowego, może być także prowadzona przez naczelnika urzędu celnego, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę albo marszałka województwa (art. 13 § 1 pkt 1 o.p.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00