Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2007-02-01

Weryfikacja i aktualizacja zakładowego planu kont w jednostkach non-profit, czyli o czym należy pamiętać, rozpoczynając nowy rok obrotowy

Rozpoczęcie ewidencji zdarzeń gospodarczych w roku obrotowym powinno być poprzedzone dokonaniem przeglądu i oceny stosowanego w jednostce non-profit zakładowego planu kont (ZPK), z uwzględnieniem zmian regulacji prawnych czy też zmian organizacyjnych. Na tej podstawie powinny być zaprojektowane w tym planie stosowne korekty, modyfikacje, uzupełnienia, które będą obowiązywać od początku następnego roku obrotowego.

PROF. DR HAB. MARIA HASS-SYMOTIUK
Zakładowy Plan Kont stanowi sformalizowany dokument określający stosowany wykaz kont (z podaniem ich symboli i nazw) przeznaczonych do rejestracji posiadanych i eksploatowanych przez jednostkę:
• składników majątkowych,
• źródeł ich finansowania oraz
• zachodzących w nich zmian (w tym także zdarzeń i procesów gospodarczych oraz osiąganych wyników),
wzbogacony o komentarz wyjaśniający treść i wzajemne powiązanie tych kont.
Powinien on umożliwiać prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z prawem, z równoczesnym uwzględnieniem charakterystycznych cech działalności jednostki (specyfiki prowadzonej działalności, jej rodzaju, rozmiarów), potrzeb informacyjnych różnych użytkowników informacji (zewnętrznych i wewnętrznych) oraz techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych (ręcznie, komputerowo). Obowiązek ustalenia i aktualizacji zakładowego planu kont ciąży na kierowniku każdej jednostki. W praktyce założenia ZPK przygotowuje na ogół główny księgowy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00