Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-11-01

Tych błędów można uniknąć - nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych organizacji non-profit

Sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone w sposób rzetelny i jasno przedstawiający sytuację majątkową, finansową oraz wynik finansowy jednostki za dany okres sprawozdawczy. Nie zawsze tak jest, a najgorzej wygląda sprawa z informacją dodatkową oraz dodatkowymi informacjami i objaśnieniami. Ta część sprawozdania finansowego, jeżeli w ogóle jest, co niestety nie jest regułą, bywa zbyt lakoniczna, a dane liczbowe są często niezgodne z danymi w bilansie i rachunku wyników. Ale to nie jedyne błędy, które mogą wystąpić przy sporządzaniu sprawozdania.

Jednostki prowadzące działalność non-profit, zorientowane na wykonywanie pracy „u podstaw”, traktują bardzo często księgi rachunkowe oraz sprawozdania jako „zło konieczne”. Stąd biorą się m.in. nieprawidłowości, które dodatkowo wynikają ze sposobu kompletowania dowodów księgowych i archiwizowania dokumentów. Skutkuje to nieprawidłowym i niewiarygodnym prezentowaniem danych w sprawozdaniu finansowym. Powtarzającą się nieprawidłowością są rozbieżności pomiędzy zapisami w zasadach (polityce) rachunkowości - dotyczące przykładowo zasad wyceny aktywów - a tym, co znajdujemy w księgach rachunkowych oraz sprawozdaniu finansowym.
UWAGA!
Przepis § 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej wprowadza obowiązek aktualizowania dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych - muszą być wydruki
Zamknięcie ksiąg rachunkowych (art. 12 ust. 2 pkt 1 uor) to także - o czym często się zapomina - obowiązek sporządzenia odpowiednich, wynikających z zasad (polityki) rachunkowości, wydruków ze zbiorem danych liczbowych, na podstawie których sporządzane jest sprawozdanie finansowe. W wielu przypadkach przechowywane w formie wydruków księgi rachunkowe są „gdzieś” złożone. Gdzie, i czy to na pewno te, to dopiero jest pytanie. Księgi zapisane na trwałych nośnikach również bywają trudne do odszukania, a jak są, to często bez możliwości odtworzenia. Czasami okazuje się, że te „porządnie zabezpieczone” są narażone na możliwość wprowadzenia lub zmiany danych nawet po latach. Jednostki bardzo często nie posiadają wydruków za okresy wcześniejsze, a zapisane na trwałych nośnikach dane „gdzieś się zagubiły” lub nie można ich odtworzyć (brak osoby obsługującej program, zmiana programu, komputera, księgowego itp.).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00