Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-04-01

Amortyzacja środków trwałych sfinansowanych z dotacji

Czy polityka rachunkowości może regulować zasady amortyzowania środków trwałych sfinansowanych z dotacji? Czy można jednorazowo odpisać w ciężar kosztów amortyzację środka trwałego o wartości początkowej powyżej 3500 zł? Jakimi metodami można amortyzować takie środki trwałe? Odpowiedzi na te pytania należy szukać zarówno w prawie bilansowym, jak i podatkowym.

Zapisy ustawowe w zakresie amortyzowania środków trwałych, biorąc pod uwagę przepisy bilansowe i podatkowe, nie są spójne. W praktyce sprowadza się to do konieczności równoczesnego:
• opracowania zasad (polityki) rachunkowości zgodnie z ustawą o rachunkowości (art. 10 ust. 1 uor), w tym w części dotyczącej zasad amortyzowania środków trwałych,
• prowadzenia w ramach ksiąg rachunkowych (rozdział 2 uor) ewidencji analitycznych, m.in. dla amortyzacji, które będą dostarczały danych liczbowych umożliwiających sporządzanie odpowiednich sprawozdań zgodnie z wymaganiami zarówno ustawy o rachunkowości, jak i ustawy pdop.
Zupełnie odrębnie będzie realizowana - sporządzona w formie pisemnej - polityka finansowa. Polityka finansowa nie może stanowić o innych niż wynikające z ustawy o rachunkowości oraz ustawy podatkowej zasadach ewidencjonowania i naliczania amortyzacji.
UWAGA!
Źródła finansowania środków trwałych nie mają bezpośredniego wpływu na stawki amortyzacyjne i sposób amortyzowania.
Źródła finansowania środków trwałych, a więc i rozliczenie dotacji ze sponsorem, są odrębnym zagadnieniem. Rozliczenie polega na udokumentowaniu wpływów i wydatków środków pieniężnych zgodnie z ich przeznaczeniem. Sama amortyzacja nie ma z tym nic wspólnego.
Metody naliczania amortyzacji
Warto zwrócić uwagę, że nie istnieje jeden okres ani jedna metoda amortyzacji środków trwałych. Firma okres amortyzacji i roczną stawkę amortyzacyjną powinna ustalić odrębnie dla każdego środka trwałego w momencie przyjęcia go do eksploatacji - . Ustalając okres, metodę i właściwą stawkę, należy uwzględnić kryteria zawarte w art. 32 ust. 2 uor. Okres używania nawet takiego samego majątku trwałego może być różny w każdej firmie, co wynika z:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00